3 paşi simpli ca să îţi foloseşti în mod creativ lenea
Azi m-am gândit să abordăm un subiect controversat: L e n e a
Ca vorbitor public am mai avut prezentări cu subiectul acesta, dar niciodată nu am scris direct despre leneveală.
Cum „mi-a venit” să scriu tocmai despre lene?
Ei bine, la un moment dat, înainte de plecarea în Bootcamp am avut diverse întâlniri şi, aproape de fiecare dată, ajungeam şi la partea cu „ce planuri ai în continuare?”.
Și… aici e surpriza..
Răspunsurile pe care le-am primit erau de genul: „…e cald afară Andy, acum iau şi eu o pauză, mă mai odihnesc şi văd eu din toamnă ce şi cum. Hai să nu discutăm acum despre planuri şi idei. E totuşi lună de concedii…”
Mi-am dat seama, după câteva minute de discuții, că era vorba, de fapt, de o formă de…lene.
Deși majoritatea oamenilor cred ca lenea e un defect, eu cred că nu trebuie văzută întotdeauna aşa.
Uneori este, pur şi simplu, o necesitate firească să te opreşti din ceea ce faci, să elimini stresul provocat de rutina zilnică şi să… „faci nimic”.
Lenea, în esenţă, nu este nimic altceva decât detaşare de ceea ce avem pe listă şi orientare către ceva ce ne aduce plăcere. Şi nu este întotdeauna vorba de odihnă…
De cele mai multe ori, când lenevim, ne place să ne amintim lucrurile bune pe care le-am făcut.
Lenea poate fi, de fapt, o preocupare a noastră pentru efectele plăcute ale vieții, mai degrabă decât o concentrare pe consecințele negative ale… timpului „pierdut”.
Există două tipuri de lene:
- lene constructivă (sau aşa numita ”lene eficientă”)
- şi lene distructivă (mai exact, inactivitatea care vine din lipsa de dorinţă de a face ceva, nu din dorinţa de a lua o pauză).
Nu voi scrie aici despre lenea distructivă, pentru că e bine cunoscută… :)
Vreau să vorbim de lenea eficientă
Larry Wall, inventatorul limbajului de programare Perl (folosit de Amazon, Google, Yahoo), scria în cartea sa, „Programming Perl”, că lenea este prima virtute a omului, deoarece programatorul leneș caută mijloace de a-și face viața ușoară printr-o bună automatizare a oricărui proces.
Cum poate fi lenea eficientă?
Pe scurt, dacă îţi este lene să faci ceva dar, în acelaşi timp, trebuie să faci acel ceva, lenea eficientă te-ar putea ajuta.
Iată trei paşi simpli pentru a fi un leneş eficient:
Pasul 1:
Întinde-te în pat… Glumeam… :) Relaxează-te şi gândeşte-te la câte lucruri bune ai reuşit să faci în această primă parte a anului.
Numără fiecare victorie şi fă o listă scurtă cu ce ai învăţat nou.
Aşa vei primi cel puţin trei „premii”:
- În primul rând, te vei relaxa văzând că nu e un an ratat şi că ai reuşit să bifezi lucruri de pe lista ta.
- În al 2-lea rând, te încarci cu energie pozitivă şi devii motivat pentru a continua să bifezi toată lista până la finalul anului.
- În al 3-lea rând, îţi vei aminti ce ai învăţat din experienţele anului (informații, abilități dobândite, etc.)
Pasul 2:
Numără câte proiecte, idei, planuri mai ai pe lista de anul acesta.
Pune la fiecare dintre ele câte una sau mai multe dintre abilităţile (informaţiile) descoperite mai devreme.
Secret: nu te speria dacă sunt mai multe activități care au rămas de făcut, decât cele bifate.
Chiar dacă timpul este mai scurt, acum ai mai multă experienţă şi, în plus, vei şti exact ce să cauţi / înveţi ca să bifezi toată lista.
După ce ai „pus” la fiecare plan câte o resursă / experienţă /abilitate, gândeşte-te dacă este suficient pentru a rezolva ce ai planificat.
(Notă: ia în calcul şi cât timp ai la dispoziţie.)
Unde nu este suficient ce ai notat deja, e cazul să cauţi noi resurse.
Pasul 3:
Fă-ţi lista de resurse de care ai nevoie.
Aici pot să-ţi dau schema după care lucrez.
Schema mea este simplă pentru că am descoperit, în timp, că lucrurile complicate sunt ineficiente sau durează de 10 ori mai mult să le duc la final.
Deci, simplu şi eficient:
Vreau să evoluez în carieră – am nevoie de persuasiune.
Vreau să fiu un lider eficient – am nevoie de public speaking.
Vreau să scriu o carte nouă – am nevoie de inspiraţie şi de persuasiune.
Exemplu real :)
Îmi doresc să scriu o nouă carte despre public speaking.
Primul pas este să mă gândesc cum am abordat diverse subiecte în cărţile anterioare.
Pasul 2 este să „împerechez” lista de subiecte cu metodele descoperite şi antrenate deja.
Pasul 3 este să caut metode noi și eficiente pentru a putea duce la bun sfârşit planul.
După ce am găsit metodele, mă înscriu la traininguri, cumpăr cărţi şi CD-uri astfel încât să învăţ cum au abordat alţi autori temele respective, ce poveşti au folosit, ce metafore şi, mai ales, de ce au făcut aşa şi nu altfel.
Acum că ţi-am povestit cum fac eu, te invit să-ţi faci planul de bătaie.
Nu complica lucrurile…. lucrează ca un leneş eficient. :)
DUBLEAZĂ-ȚI REZULTATELE, ÎNJUMĂTĂȚEȘTE-ȚI MUNCA!
Principiul Pareto, un fapt dovedit și recunoscut de majoritatea specialiștilor, spune că 20% dintre performerii de top, în orice profesie, obțin 80% din rezultate și venituri.
Dacă aplici de două ori această regulă, rezultă că doar 4% dintre performeri obțin rezultatele pe care le au ceilalți 96%!
Secretul?
Au strategii mult mai bune instalate în psihicul lor, până la nivel de automatism.
Care sunt acestea?
Vino să le afli Conferințele 6C!