A.N.I.M.A.R.E.A. în prezentări (II)
ANIMAREA este procesul prin care în primele 10 minute ale unei prezentări poţi capta atenţia publicului şi poţi construi o relaţie de încredere cu acesta.
Concret, cele 8 iniţiale din acronimul A.N.I.M.A.R.E.A. e referă la următoarele etape:
Atmosferă propice prezentării
Numele prezentatorului şi al temei
Implicarea publicului
Mulţumiri pentru prezenţă şi atenţie
Avantaje pentru participanţi
Rolul şi responsabilitatea prezentatorului
Etapele prezentării
Armonizarea agendelor
Primele 4 etape (A.N.I.M.) au fost prezentate pe scurt într-un articol precedent. Iată acum în ce constau următoarele 4 etape:
Avantaje pentru participanţi
După primele 2-3 minute în care obiectivul cel mai important este captarea atenţiei, publicul este pregătit să afle care sunt motivele pentru care să rămână atent şi pe parcursul prezentării.
Cu cât avantajele pe care le oferă prezentarea ta sunt mai mari şi mai concrete, cu atât mai mari sunt şansele ca publicul să rămână atent şi implicat până la final.
De exemplu, câteva avantaje pe care le poate oferi o prezentare despre psihologia persuasiunii sunt:
- Afli cum să eviţi manipularea pe care o exercită marketerii şi politicienii şi câştigi mai mult control asupra deciziilor tale
- Afli cele mai puternice instrumente de convingere pe care le folosesc experţii în marketing şi lobby politic
- Devii mai credibil în timp foarte scurt pentru că poţi folosi tactici de credibilizare instantanee
- Stabileşti obiective de comunicare clare şi puternice, prin care îţi îmbunătăţeşti rata de succes în orice negociere
- Înveţi metode verificate prin care să faci prezentări eficiente şi convingătoare
Aceste avantaje sunt tot atâtea motive pentru ca participanţii să asculte în continuare.
Un minim de trei avantaje/motive este de obicei suficient pentru ca vorbitorul să îşi atingă scopul: să câştige majoritatea participanţilor de partea sa.
Rolul şi responsabilitatea prezentatorului
În această etapă este momentul să oferi audienţei răspunsul la o întrebare arzătoare: „Cine eşti tu să mă înveţi pe mine?”
Practic, este momentul cheie al construirii credibilităţii.
Faptul că te afli pe scenă ar trebui să fie justificat de competenţa, experienţa şi rezultatele tale.
Ce poţi să faci în acest scop?
Oferă audienţei o experienţă personală sau o serie de rezultate remarcabile care să te aşeze într-o poziţie de expert sau mentor.
De exemplu, dacă ai scris o carte în domeniul despre care urmează să vorbeşti, menţionează acest lucru întrucât statutul de autor îţi conferă legitimitate.
Chiar dacă nu eşti expert în domeniu, dar ai acceptat să ţii un discurs, este bine să oferi o perspectivă unică asupra temei respective, pe care să o argumentezi cu exemple din experienţa personală.
Etapele prezentării
După ce ai câştigat suficientă credibilitate şi ai captat atenţia grupului ar fi de dorit să vii în întâmpinarea unei alte nevoi importante a audienţei: nevoia de structură.
Ca participanţi la un eveniment, spectacol sau conferinţă, oamenii au nevoie să cunoască durata.
Dacă nu este satisfăcută această nevoie de încadrare în timp oamenii îşi pierd focalizarea atenţiei.
De aceea, în acest stadiu este important să precizezi care sunt etapele de lucru ale prezentării şi duratele lor.
Astfel participanţii îşi creează un orizont de timp în care se simt confortabil să îţi ofere întreaga lor atenţie.
Armonizarea agendelor
Ultima etapă din ANIMAREA audienţei se referă la armonizarea agendelor.
Uneori în prezentările cu public (conferinţe, seminarii) participanţii se simt cu adevărat implicaţi atunci când pot pune întrebări şi stabilesc împreună cu vorbitorul câteva reguli de conduită.
De exemplu, prezentatorul poate solicita participanţilor să se implice oferind exemple din propria lor experienţă sau poate genera aşteptări vorbind despre activităţile pe care le va propune grupului.
Etapele din A.N.I.M.A.R.E.A. audienţei funcţionează cu mici ajustări pentru orice tip de discurs (conferinţă, training, pledoarie, speech motivaţional, etc.).
Important este că în acest mod beneficiezi de o structură clară pe care poţi construi restul argumentaţiei.
O ultimă sugestie: umorul este important. În primele 10 minute oferă-le participanţilor cel puţin două ocazii să zâmbească.
Vrei mai mult?
Pentru succesul prezentarilor tale… îți recomand Speaker Elite.