Ce poţi să înveţi de Black Friday
Culoarea neagră (BLACK) are multe semnificații, dar nu ăsta este motivul pentru care Black Friday mi se pare o idee bună…
Motivul ține de mentalitatea prosperității, și are în el o mare lecție despre succes, abundență și împlinire…
Iată parerea mea despre Black Friday
În urmă cu un an am făcut o plimbare de vreo 8 zile la Paris.
Mi-a plăcut!
În afară de niște apucături comportamentale specifice francezilor, cu care nu mă prea identific, Parisul mi-a dat o lecție frumoasă despre abundență și prosperitate.
Mai exact:
Întâmplarea face că am ajuns pe Champs Elysee cu o zi înainte de „Săptămâna reducerilor” și am plecat la o zi după ce această săptămână s-a încheiat.
M-am bucurat de forfota din fiecare magazin și de ofertele speciale care mai de care mai țipătoare din prăvăliile pariziene…
Dintre toate aceste experiențe însă, una m-a marcat în mod special.
Una care nu are neapărat legătură cu nu știu ce ofertă a vreunui comerciant, ci cu „șocul cultural” pe care l-am resimțit…
Nu știu dacă ai aceeași impresie ca și mine, dar în România ultimilor 20 de ani, am constatat o incredibilă PROSTIE în lumea comercianților…
Prostia este următoarea:
Când cererea crește, prețurile cresc !
Această idioțenie cu ștaif se manifesta mult mai puternic cu 4-5 ani în urmă decât se manifestă astăzi, datorită companiilor străine care vin cu o politică economică mai sănătoasă.
Deci tendința este bună…
Ceea ce mă șochează însă pe mine la nivel cultural este MODUL DE GÂNDIRE al comerciantului care crește prețurile când crește cererea…
Ce se petrece în capul unui om care atunci când mai mulți clienți îi trec pragul, îi pedepsește mărind prețurile…?
Atenție…
Nu mă refer aici la strategiile de marketing bine gândite, ci la instinctul primar de a creşte preţurile pentru simplul motiv că pe moment poți face mai mulţi bani.
… iar singura explicație plauzibilă este lipsa de educație economică…
Numai un om cu „memorie de caras” așa cum bine spunea C.T.Popescu poate să gândească pe termen atât de scurt .
Adică să vândă mai scump de sărbători ca să își umple buzunarele.
Pe termen lung, această politică îl va duce la faliment, pentru simplul motiv că îi fug clienții la concurența care are inteligența să facă oferte mai bune.
Revin la Paris
În toate prăvăliile în care am intrat, orarul zilnic a fost menținut cu precizie elvețiană.
Personalul era temperat-binevoitor și fără rictusuri disprețuitoare la adresa cumpărătorilor agitați.
Toate prețurile erau frumos afișate și „la vedere”, nu ca în unele vitrine din magazinele bucureștene (mai ales cele de bijuterii și ceasuri).
Atmosfera generală era una de bună dispoziție chiar dacă forfota era mare.
… și nu în ultimul rând, în secunda în care săptămâna reducerilor s-a încheiat, absolut toate prețurile au revenit la nivelul inițial.
Fără prelungiri de discount-uri, întoarceri din drum sau explicații suplimentare.
Mi-a plăcut!
Asta înseamnă comerț civilizat!
Însă imediat mi-am amintit cum e la noi …
Probabil că știi cel puțin la fel de bine ca mine:
Încă ne mai îmbulzim ca să „prindem” ultimul obiect de pe raft…
Încă ne mai aruncăm, la nivel de masă, ca să cumpărăm produse cu discount, indiferent că ne trebuiesc sau nu.
Încă mai există comercianți care măresc nejustificat prețurile atunci când numărul de clienți crește…
Eu cred că Black Friday are un rol educativ și de aceea mi se pare o inițiativă bună.
În timp, comercianții noștri vor învăța că un client fentat se duce la un competitor etic.
Cumpărătorii vor învăța că o cumpărătură făcută cu seninătate și cu zâmbetul pe buze îi educă și pe ceilalți cumpărători să se comporte civilizat.
Patronii vor învăța că un preț pus la vedere în vitrină crește șansele de cumpărare pe termen lung, nu le scade.
Mediul economic are de câștigat dacă menținem ofertele în parametrii stabiliți …
În urmă cu mai mulți ani am cumpărat un automobil pentru că era o ofertă cu discount 20% până la 31 decembrie…
De la 1 ianuarie prețul era aproape același (discount de 19%).
Cu alte cuvinte… m-au tras pe sfoară.
Am făcut o cumpărătură pripită, împrumutând bani cu dobândă proastă, ca să profit de o reducere de…1% ;)
Când mă uit în trecut la acel moment îmi vine să râd, dar întrebarea mea retorică rămâne valabilă: Cine a câștigat din asta?
Am dat acest exemplu în atât de multe cursuri de vânzări pe care le-am ținut încât sunt peste o mie de oameni care știu cum procedează unii comercianți de mașini…
Și atunci… unde e câștigul acestui tip de comerciant pe termen lung?
Acel dealer auto a câștigat un client la 31 decembrie, dar a pierdut câteva zeci de potențiali clienți pe termen lung, pentru că i-am făcut antireclamă…
Asta înseamnă „memorie de caras”.
Să ai impresia că ce câștigi pe loc e mai important decât credibilitatea pe care o ai pe termen lung în ochii clienților tăi…
Poate că Black Friday e un exercițiu bun mai ales din acest punct de vedere:
Ne dă posibilitatea să vedem cum se comportă consumatorii și comercianții în situația în care e rost de „mulți bani”.
Din asta unii nu vor „înțelege” decât profitul pe care îl fac pe termen scurt.
Însă pentru majoritatea, sper că va fi o nouă lecție de orientare a românilor către comerțul civilizat.
Așa că îți fac o propunere:
Dacă te duci prin magazine de Black Friday, ia-ți un răgaz de câteva minute și uită-te cum se comportă lumea – atât vânzătorii cât și cumpărătorii.
Uită-te mai ales la prețurile de listă cu o săptămână înainte de Black Friday și vezi în ce măsură au fost crescute artificial tocmai ca să dea bine discountul de Black Friday…
După ce trec promoțiile, vezi în ce măsură aceste prețuri se întorc la nivelul de dinainte de reduceri sau nu…
S-ar putea să înveți mai multe despre psihologia de business, despre civilizație și bun simț, decât înveți în oricare altă zi din an.
P.S. De Black Friday fac și eu o ofertă la produsele mele educaționale. Pentru a comanda da click pe linkul de mai jos.
Îți mulțumesc că ai citit articolul meu până la capăt. Să îți fie cu folos!