Ce să nu-ţi doreşti să moşteneşti!
(articol disruptiv)
Ţi-ai dori să moşteneşti o avere netă de un milion de euro?
Dar de 10 milioane?
Dar de un miliard de euro?
Probabil, prima reacţie este să spui BINEÎNŢELES!
Cred că 99% dintre oameni ar răspunde în acest fel.
Ce se întâmplă, însă, cu oamenii care moştenesc averi?
Dacă ne uităm în istorie, vremurile în care modalitatea clasică de a te îmbogăţi era să devii parte dintr-o familie bogată au apus.
În ultimul deceniu, numărul milionarilor a crescut vertiginos, dar şi mai interesant este faptul că procentul celor care au moştenit averi din acest grup este infim.
Marea majoritate a milionarilor sunt ”self made”, cum le place americanilor să spună (adică, şi-au făurit averile pe cont propriu, de la zero).
Observaţie importantă:
Cea mai mare diferenţă între milionarii ”self made” şi cei ”de familie” este încrederea.
Milionarii self-made şi-au clădit, cu sudoare, un nivel înalt de încredere care îi face să nu se îndoiască de capacitatea lor de a o lua din nou de la zero. Oricând.
De unde vine, mai exact, această încredere?
Purtam un dialog interesant cu un antreprenor de top al României chiar azi dimineaţă şi am izbucnit amândoi în râs când am ajuns, simultan, la o concluzie: ”Foamea este cel mai puternic motivator pentru îmbogățire”.
Când spun ”foame” nu mă refer doar la aspectul literal al termenului, ci şi la cel metaforic.
Oamenii care reuşesc să se îmbogăţească în stilul ”self made” sunt flămânzi. Se trezesc în fiecare dimineaţă cu această foame nepotolită de a rezolva probleme, dintre care cea mai importantă este îndepărtarea de sărăcie.
Pentru oamenii cu averi moştenite, foamea e mai mică.
Desigur, ce scriu eu aici e o generalizare. Am cunoscut şi oameni care au moştenit averi, dar au o dorinţă puternică de autodepăşire. Sunt, însă, mult mai puţini ca număr, iar cei care îşi ”manufacturează” foamea o fac cu mult efort şi consum de energie.
Pentru ei, din ce am observat până acum, dorinţa de autodepăşire vine din altă sursă decât această foame bazală de a scăpa de sărăcie.
Vine din teamă de a nu dezamăgi. Ei au de apărat un blazon, o onoare de familie, o reputaţie. Pentru ei, motivaţia izvorăşte din această a doua sursă…
Încotro se îndreaptă bogaţii?
Indiferent dacă sursa motivaţiei lor este foamea sau dorinţa de a nu dezamăgi, şi oamenii ”self made” şi moştenitorii pot depăşi aceste condiţii şi pot trece la nivelul următor de prosperitate, dacă îşi doresc acest lucru.
Ce caracterizează acest nivel? Câteva comportamente simple:
- omul trăieşte elegant şi cu stil, dar nu în opulenţă şi nici nu e dependent de lux.
- omul este darnic şi primitor.
- omul nu are grijă banilor, dar este în controlul lor.
- omul se asociază cu oameni care îi împărtăşesc valorile, nu doar interesele.
- omul caută şi obţine echilibru între principalele arii ale vieţii (nu neglijează familia pentru carieră sau sănătatea pentru bani, etc.).
Dacă citeşti cu atenţie comportamentele de mai sus vei vedea că ele sunt accesibile oricui, indiferent că a moştenit averi sau a muncit pe brânci să le acumuleze.
Secretul prosperităţii este, la un moment dat, capacitatea de a te detaşa de trofeu.
Milionarii ”self made” au nevoie să îşi amintească de faptul că ”foamea” are intensităţi diferite şi că nu e nevoie să transformi ţelurile financiare în obsesii.
Pentru ei, poate cel mai important lucru este să ştie când să se oprească şi să se bucure de bunăstarea creată.
La polul opus, riscurile pentru moştenitori sunt date de lipsa de repere interioare. Dacă eşti un astfel de caz, poate că viaţa ta nu este, în mod necesar, despre gestionarea unei averi moştenite, ci despre a-ţi găsi adevărata vocaţie. Sau poate că, dimpotrivă, este despre gestionarea averii, dar în termenii creativi pe care îi stabileşti tu, nu în maniera tradiţională pe care ţi-o cere blazonul…
Pentru moştenitori, probabil cel mai important lucru este să îşi contureze o identitate proprie, alta decât cea pe care familia o solicită.
Viitorul în business…?
În ultimele luni, în cercurile de afaceri, circulă tot mai des un termen care se pare că prefigurează viitorul în business: ”Disruptive”.
Acest termen sugerează faptul că antreprenorul viitorului schimbă agresiv şi neaşteptat gândirea şi tactică de afaceri pentru a fructifica oportunităţi tot mai mari, până când le găseşte pe cele care schimbă regulile jocului… Apariţia CD-ului este un bun exemplu (a eliminat industria discurilor de vinil). Apariţia smartphone-ului e un alt exemplu. Mai nou, compania de transporturi UBER e un exemplu în vogă…
Cine este mai pregătit să facă astfel de salturi? Moştenitorii sau milionarii Selfmade?
După părerea mea, ambii sunt cu şanse egale aliniaţi la start.
La casa de pariuri este tentant să se dea şanse maxime celui cu averea construită pe cont propriu…
Totuşi… s-ar putea să avem surprize… de la moştenitorul inteligent care a ştiut să se şcolească din timp şi să îşi potolească treptat foamea de cunoaştere în aşteptarea unei idei geniale cu iz disruptiv…
El e un cărturar mai interesat de propria performanţă decât de respectarea uzanţelor de blazon. Deşi respectă istoria, preferă să se bucure de moştenire în condiţiile sale, nu ale părinţilor.
Dacă face asta, are o şansă maximă în faţa contracandidatului self-made.
Viitorul ne va arăta exemple ”disruptive” din ambele tabere.