Cei 7 P ai profesionalismului
Cum defineşti un profesionist?
De unde ştii că ai unul în faţa ta?
Pe ce criterii alegi să lucrezi cu un avocat, un contabil, un consultant, un instalator sau un arhitect?
Te-ai gândit vreodată la asta?
Majoritatea oamenilor nu se gândesc!
De aceea pierd timp şi bani sau „câştigă” stress şi toate celelalte „beneficii emoţionale” care însoţesc stressul.
Ca să selectezi cu mai mare grijă profesioniştii cu care lucrezi şi ca să devii tu însuţi un profesionist şi mai remarcabil în scurt timp, am selectat pentru tine un set de 7 caracteristici foarte concrete ale profesionalismului.
Sunt de fapt niște comportamente simple: ori le faci ori nu le faci!
De aceea, mă aștept să te poți autoevalua cu ușurință și să decizi în cunoștință de cauză ce anume te definește deja ca profesionist și la ce altceva mai ai de lucrat.
Așadar:
Cei 7P
P1
Punctualitatea – vino la întâlniri când le-ai programat – dacă întârzii înseamnă că nu îți pasă.
Nu te amăgi cu scuze de tot felul.
Dacă întârzii, celălalt nu se va putea opri să se gândească că nu îți pasă.
Nu are timp, energie și nici disponibilitate să îți acorde circumstanțe atenuante.
Este clientul tău sau potențialul tău client și nu te cunoaște destul ca să te trateze ca pe un prieten sau un membru al familiei.
Așa că nu îi pune răbdarea la încercare. Fii punctual și gata.
P2
Politețea – spune „te rog” și „mulțumesc”.
Dacă spui aceste cuvinte vei fi considerat „normal”, dacă nu, vei fi considerat „prost crescut” și tăiat de pe lista de business…
În plus, politețea te ferește de „împrietenirea de urgență” pe care o practică unii clienți pentru ca apoi să îți ceară concesii nerealiste.
Nu ai nevoie să lucrezi ca între prieteni sau ca între vecini când de fapt poți lucra ca între profesioniști.
Pentru asta însă, e bine să transmiți semnalele de păstrare a distanței cuvenite fiind pur și simplu politicos.
P3
Promptitudinea – fă lucrurile pe care ai spus că le faci chiar mai repede decât se așteaptă interlocutorii.
Trăim în secolul (mileniul) vitezei, dar promptitudinea este pasăre rară în business tocmai pentru că suntem bombardați cu prea multe informații și oportunități.
Evită cât poți situațiile penibile în care să ceri renegocierea termenelor.
Omul din fața ta are încă banii pentru serviciile tale în buzunarul lui.
Tu vrei acei bani și vrei și alți bani care pot veni din recomandări sau din solicitarea unor achiziții repetate.
Pe acestea le obții mișcându-te rapid și eficient.
P4
Productivitatea – finalizează toate acțiunile începute cu rezultate concrete și palpabile.
Dezvoltă-ți o reputație de finalizator.
În lumea antreprenorilor și a profesiilor liberale sunt pur și simplu prea mulți inițiatori.
Ideile „geniale” abundă în mintea fiecărui antreprenor dar ceea ce le face cu adevărat valoroase este finalitatea lor.
Pentru client, frumusețea unei idei nefinalizate este echivalentă cu o ceapă degerată pe care ți-ai dori să o pui în mâncare.
Dacă nu ar fi fost degerată, ar fi fost bună de pus în tocăniță.
La fel și cu ideile… dacă nu ar fi fost inoportune, ar fi fost bune…
P5
Perseverența – oferă-i clientului tău mai mult decât se așteaptă.
Această atitudine fidelizează clienții.
Altfel s-ar duce la concurență.
Gândește-te cât de bine te simți când știi că furnizorul tău are grijă „din mers” de toate problemele ce pot să apară.
Nu e așa că asta îți dă o stare de siguranță și confort?
Oferă-le și clienților tăi aceleași stări.
Ei te vor recompensa cu bani și recomandări și vor fi bucuroși să facă asta.
P6
Pragmatismul – pune în practică ceea ce ai spus că vei face și chiar depășește aşteptările celorlalți într-un mod valoros pentru ei.
Un singur lucru îți poate aduce mai multe referințe decât depășirea așteptărilor clienților. Care anume?
Depășirea așteptărilor într-o manieră care le sporește maximal beneficiile.
La capătul efortului tău ceea ce contează este dacă ai adăugat suficientă valoare vieții lor, nu dacă le-ai atras atenția în mod neașteptat.
În consecință, depune efort mereu în locurile care aduc cele mai mari beneficii și care se materializează concret pentru ei.
Dacă pentru clientul tău criteriul principal e calitatea, atunci fă tot ce ține de tine să îmbunătățești acest aspect, chiar dacă tu consideri că de fapt cantitatea e mai importantă.
P7
Protecția – un adevărat profesionist protejează relația de parteneriat în care intră cu tine.
Mai exact, anticipează posibile probleme ce ar putea să apară și are grijă să le rezolve din mers.
Dacă perseverența se referă la a oferi clientului mai mult decât se așteaptă, protecția se referă la a-i oferi CE se așteaptă CUM se așteaptă.
Asta poate presupune să afli de la el lucruri de care nici măcar el însuși nu e conștient.
Oamenii sunt diferiți și au așteptări diferite.
După multă practică, profesionistul învață tipologii de clienți și posibile zone în care clienții săi pot deveni sensibili, așa că încă de la începutul relației de parteneriat el pune întrebări care îi aduc informațiile potrivite cu care poate anticipa și rezolva din mers problemele.
Aceștia sunt cei 7P.
Scopul lor este să te ajute să conștientizezi „punctele fierbinți” în care să acționezi ca să obții mai multă credibilitate în ochii clienților tăi potențiali și reali.
Urmează ca tu să acționezi pe baza a ceea ce ai aflat în acest articol.
Îți recomand să faci o evaluare pe o scală de la 1 la 10 pentru fiecare dintre cei 7P și apoi să acționezi asupra celui cu cea mai mică notă.
Dacă vrei o evaluare mai aproape de realitate, ai putea cere părerea câtorva prieteni său colegi și apoi să faci o medie a rezultatelor.
Ține minte: Ești la fel de puternic că cea mai slabă verigă din acest lanț cu 7 zale.
Dacă te ții bine de lanț și el rezistă, la capătul lui vei găsi cheia către succesul tău: Un brand personal deosebit de puternic și autentic.