fbpx

Comunică ASERTIV, nu agresiv

Asertivitatea nu există!

Conceptul acesta este de fapt o “găselniță americănească” ce se referă la curajul de a spune lucrurilor pe nume într-o manieră de respect față de celălalt.

Spuneam mai sus că asertivitatea nu există pentru că ea este de fapt un concept foarte abstract care nu înseamnă aproape nimic până când nu vezi doi oameni care comunică asertiv unul cu celălalt.

Așadar, asertivitatea nu este un lucru, ci un proces.

Nu este atât un obiect de studiu cât mai curând un subiect de practică.

După părerea mea, ești asertiv în măsura în care ceea ce spui aprofundează relația de comunicare cu interlocutorul tău și/sau mărește șansele îndeplinirii obiectivului pe care îl aveți în comun.

Să fii asertiv înseamnă să comunici autentic și eficient, construind în timp real o relație pe termen lung.

Un fel de a fi contrastând cu asertivitatea este agresivitatea.

Adică, să spui ce ai de spus fără să îți pese de reacția celuilalt, dominându-l psihic, emoțional și uneori chiar fizic.

De aceea, o condiție importantă a asertivității este starea ta internă – felul în care te simți atunci când ai un comportament asertiv față de cineva.

Îți sugerez să alegi momentele în care simți un echilibru interior cât mai bun.

Dacă mai ai resentimente sau emoții puternice la adresa persoanei respective poate că e mai
bine să mai aștepți puțin înainte să exhibi un comportament asertiv.

Ca metodă, poți exersa un comportament ASERTIV în 7 pași, așa cum este el descris sub formă de acronim, în cele ce urmează:

Atenție

Captează atenția într-o manieră care să suscite interesul celuilalt să asculte.

În acest fel deschizi larg spațiul de negociere și eviți reacția de respingere care poate surveni chiar din momentul în care îi spui celuilalt că vrei să îi “dai un feedback”.

Majoritatea oamenilor detestă să primească feedback nesolicitat, dar îl acceptă pentru că așa e “politically corect”.

Concret: Folosește o frază de deschidere care să stabilească tonul propice pe care urmează să se deruleze dialogul.

Câteva exemple:

1. Am o observație care cred că poate fi importantă pentru relația dintre noi doi, dar tocmai pentru că este atât de importantă, prefer să aștept până când găsim un moment potrivit.

Când crezi că e un moment potrivit?

2. Vreau să îți cer un sfat și cred că ești cea mai în măsură persoană să îmi dea o idee, mai ales că o astfel de situație mi s-a întâmplat chiar și în relația cu tine.

3. M-am gândit că ar fi în interesul meu și al tău să îți spun ceva despre relația dintre noi doi, dar mă simt inconfortabil pentru că mă gândesc că e posibil să te superi.

Este vorba despre întâlnirea noastră din data de….

Crezi ca ar fi bine să vorbim despre asta?

Situație

Descrie situația pe scurt. Precizează când, unde și în ce condiții are loc interacțiunea. Fii scurt și la obiect.

Exemple:

Când îți lași hainele peste tot prin casă…

Când îmi dai sfaturi și arăți cu degetul către mine …

Emoție

Spune care este pentru tine impactul emoțional al situației. Fii, de asemenea, foarte concis.

Exemple:

Mă simt foarte dezamăgită….

Mă simt pus cu spatele la zid și tras la răspundere…

Reacție

Explică ce reacție comportamentală ai ca urmare a emoției pe care o simți. Fă referire la consecințele emoției resimțite.

Exemple:

… si de aceea mă inchid în mine și devin taciturnă…

… ceea ce mă face foarte reticent, mă inchid în mine și nu mai vreau să aud nici un fel de feedback…

Test

Testează nivelul de preocupare al interlocutorului tău propunându-i o soluție la care te-ai gândit sau cerându-i lui părerea. Nu porni cu ideea că numai soluția ta e cea potrivită.

De fapt, dacă soluția vine de la el, sunt șanse mai mari să o și pună în practică, conform legii persuasiunii denumită legea consecvenței.

Exemple:

… așa că m-am gândit să te rog să lași hainele numai în locul în care te schimbi

… îți propun să îmi spui ce ai de spus stând în lateral, nu față în față cu mine atunci când îmi dai feedback…

sau…

Cum crezi că ai putea proceda astfel încât să… lași hainele într-un singur loc… îmi dai un feedback pe care să îl pot și accepta fără să mă închid în mine.

Implicare

Implică-te împreună cu celălalt în găsirea unei metode de monitorizare a progresului pentru noul comportament.

Întreabă-l ce ar putea să facă pentru ca noul comportament pe care i-l soliciți să fie ușor de reprodus și oferă-te să contribui în continuare cu feedback în acest sens.

Exemple:

Există ceva ce aștepți de la mine în acest sens, astfel încât să și fie mai ușor să lași hainele exclusiv în locul în care te schimbi?

Aș putea să te ajut cumva să îmi dai feedback în acest mod nou?

Ai nevoie să îți reamintesc sau să îți spun cum mă simt data viitoare când ne aflăm într-o situație similară?

Valorizare

Mulțumește-i interlocutorului pentru că te-a ascultat și pentru că este dispus să accepte noul punct de vedere. Arată-i că pentru tine relația cu el este valoroasă și importantă.

Exemple:

Îți mulțumesc că m-ai ascultat.

Pentru mine e important să învăț de la tine cât mai multe, așa că îți mulțumesc pentru deschidere.

Mă bucur că am avut acest dialog și că m-ai ascultat. Îți sunt recunoscător pentru asta…

Să știi că apreciez foarte mult faptul că m-ai ascultat. M-am simțit auzit!

Acestea fiind zise, îți doresc să experimentezi cât mai multe situații în care să te manifești asertiv.

În ultimă instanță, oamenii care se comportă asertiv sunt cei care au o stimă de sine ridicată și care îi tratează cu respect pe semenii lor.

Cu alte cuvinte, vorbim de oamenii maturi!

Inspiraţie!
andy szekely

P.S. Tehnicile de prezentări cu public şi public speaking reprezintă cea mai eficientă cale ca să devii un lider EXTRAORDINAR!

Comentează




* Campurile marcate cu steluta sunt obligatorii.