fbpx

Cum îți faci Branding Personal

Cum să îţi construie şti o imagine publică eficientă şi realistă

Simplu spus, un brand personal este o sumă de elemente intangibile care îţi cresc valoarea percepută în mintea celor care intră în contact cu tine.

Conceptul este relativ recent (a apărut prima dată acum 10 ani într-un articol numit „The Brand Called You”, de Tom Peters)

În esenţă, brandingul personal pune în acelaşi pachet persoana (individul) şi poziţia (cariera) într-un ambalaj ce poate fi „scos pe piaţă”.

Deşi poate părea un concept foarte tehnic, brandul personal este de fapt un alt mod de a privi aceeaşi realitate.

Cum te prezinţi în faţa celorlalţi pentru a-i convinge să îţi cumpere serviciile sau să îţi accepte ideile.

La fel cum firmele care vând cosmetice îşi pot mări preţurile pe baza prestigiului mărcii, tot aşa valoarea ta de piaţă poate fi crescută când te îngrijeşti să îţi creezi brandul personal.

Beneficiile acestei abordări sunt surprinzătoare

Nu numai că devii mult mai conştient de propria ta valoare, dar cunoşti şi strategiile prin care poţi să te exprimi în societate în maniera eficientă şi realistă.

Brandingul personal este în primul rând un proces de autocunoaştere, urmat firesc de exprimarea unicităţii tale ca produs valoros şi necesar pe o anumită piaţă.

Este probabil cel mai frumos exemplu de mix între psihologie şi economie, între autocunoaştere şi imagine publică.

Fazele creării brandului personal

Metaforic vorbind, crearea unui brand personal este similară construirii unei clădiri.

Există o fază de concepţie, una de construcţie, apoi, pe termen lung intervin în mod necesar lucrări de consolidare.

În unele cazuri, pe baza aceluiaşi proiect se construiesc mai multe clădiri în locaţii diferite, iar dacă proprietarul afacerii are suficientă credibilitate, va putea să dezvolte proiecte de anvergură şi va atrage finanţări pe măsură.

Pentru crearea unui brand personal puternic putem distinge aceleaşi faze:

Concepţia

Practic, acesta este un stadiu de analiză în care îţi identifici punctele tari şi slabe, domeniul tău de expertiză şi cele mai importante elemente de imagine cu care vrei să „ieşi în lume”.

Este de fapt o muncă de autocunoaştere foarte interesantă.

În multe cazuri, ideile iniţiale despre poziţionarea pe piaţă a celor care îşi crează un brand personal vor fi foarte diferite la finalul fazei de concepţie.

Construcţia

Acest stadiu determină strategiile de poziţionare şi canale de comunicare prin care vei transmite pieţei ţintă mesajele tale.

Câteva dintre vehiculele esenţiale pentru transmiterea mesajelor de branding personal sunt: Internetul, scrierea de articole, participarea la evenimente, comunicarea prin email şi telefon, etc.

Este foarte important că în acest stadiu să găseşti nu doar canalele de comunicare potrivite ci şi doza corectă de informaţie pe care o transmiţi pe fiecare canal.

Consolidarea

În această etapă controlezi mediului în care te mişti pentru exprimarea brandului personal.

Felul în care te îmbraci, maşina pe care o conduci, firma la care lucrezi, oamenii cu care te întâlneşti.

Toate acestea sunt elemente ale mediului în care îţi expui identitatea de marcă.

Regulă de bază aici este coerenţa.

De exemplu, felul în care te îmbraci corespunde cu modul cum vorbeşti, cu locurile pe care le frecventezi şi oamenii cu care îţi petreci majoritatea timpului.

Contextualizarea

Aceasta este etapa „ieşirii din cutie”.

Ideea este să îţi construieşti un brand personal versatil ce poate fi folosit în diverse contexte.

În analogia cu construcţiile de clădiri, este ca şi când ai finaliza cu succes o primă construcţie şi vrei să te apuci de altele, pe baza experienţei acumulate.

Este stadiul în care majoritatea oamenilor care au atins succesul dorit îşi pun întrebarea „Ce urmează?”

Aceasta este o întrebare firească datorită nevoii de evoluţie a omului.

Un exemplu tipic ar putea fi cel al boxeurului Mihai Leu, care după încheierea carierei în box, a devenit pilot de curse.

Consacrarea

Acesta este stadiul reinventării brandului personal – cum să treci la nivelul următor.

În analogia cu construcţia de clădiri, el corespunde dezvoltării de proiecte imobiliare de anvergură.

Exemple tipice de consacrare a brandului personal sunt sportivii care devin antrenori de succes, sau vânzătorii care devin instructori pentru echipele de vânzări.

Este trecerea naturală de la stadiul de discipol la cel de maestru.

Contextualizarea şi consacrarea nu sunt stadii obligatorii pentru crearea unui brand personal puternic.

Pentru unii oameni de succes ele par fireşti când ajung la decizia de a trece la nivelul următor.

Pentru toţi ceilalţi, o idee bună ar fi să începem cu începutul: Concepţia, Construcţia şi Consolidarea.

Inspiraţie!
andy szekely

 

 

Comentează




* Campurile marcate cu steluta sunt obligatorii.