Cum să faci din 2024 o operă de artă
În cartea Art & Fear[i], se află o poveste inspirațională despre un grup de studenți care participau la o clasă de ceramică.
În ziua deschiderii, profesorul a anunțat că va împărți clasa în două grupe. Toți cei din partea stângă a atelierului, a spus el, vor fi notați numai după cantitatea de lucrări pe care le produc, iar toți cei din partea dreaptă numai după calitatea lor.
Procedura sa era simplă: în ultima zi de curs, va aduce cântarul său de baie și va cântări lucrările grupului „cantitate”: 50 de kilograme de vase vor primi nota „A”, 40 de kilograme „B” și așa mai departe. Cu toate acestea, cei care erau notați la „calitate” trebuiau să producă doar o singură oală – chiar dacă una perfectă – pentru a obține nota „A”.
Ei bine, a venit ziua notării și odată cu ea a apărut un fapt curios: lucrările de cea mai bună calitate au fost toate produse de grupul care era notat pentru cantitate.
Se pare că, în timp ce grupul de „cantitate” era preocupat de volumul de lucrări – și învăța din greșeli -, grupul de „calitate” stătea și teoretiza despre perfecțiune. În final, nu a avut prea multe de arătat altceva decât teorii grandioase și o grămadă de prototipuri de oale nefinalizate.
Povestea aceasta are un mare avantaj. Te ajută să vizualizezi.
Oalele sunt un rezultat tangibil pe care ți-l poți imagina. Morala poveștii rămâne însă validă și pentru rezultate mai puțin tangibile.
De exemplu, în profesia de public speaker, pe care am practicat-o intensiv 20 de ani am descoperit același tipar al performanței. De fiecare dată când am încercat să construiesc un discurs excepțional din prima încercare am fost dezamăgit de rezultat.
Dacă însă am stabilit de la început că voi susține o serie de discursuri pe aceeași temă și voi îmbunătăți la fiecare nouă livrare câteva detalii de finețe am constatat că discursul meu a ajuns să fie rafinat și predictibil.
Am experimentat aceeași realitate și în antreprenoriat, dar și în consultanța cu antreprenori: degeaba ai o idee dacă încerci să o faci perfectă. Poți pierde o mulțime de oportunități dacă aștepți să faci din produsul tău o operă de artă.
Am experimentat același lucru și ca scriitor. O bună parte dintre cărțile mele au ajuns la ediția a treia tocmai din acest motiv.
Feedback-ul pe care l-am primit de la cititori m-a ajutat să le îmbunătățesc și să le adaug elemente unice la care nu m-aș fi putut gândi la prima ediție.
Din toate aceste motive vreau să te invit să NU MAI AMÂNI nici un proiect pe motiv că nu este încă perfect. Faptul că îl scoți pe piață și îl pui sub lupa clienților sau beneficiarilor spre a fi evaluat e parte din procesul tău de creștere.
Feedbackul poate fi inconfortabil, dar viteza cu care crești pe baza lui e mult mai mare decât dacă te chinui de unul singur să găsești rețeta câștigătoare.
Nu doar produsul va avea de câștigat, ci și tu.
Confruntarea cu realitatea îți ține ego-ul la respect.
Nu te mai iluzionezi că tot ceea ce produci este extraordinar. În schimb, te forțează să te înscrii pe o traiectorie de îmbunătățire permanentă a creației tale.
Ce înseamnă asta concret?
Înseamnă că vei fi prolific în 2024.
Ce înseamnă prolific?
Înseamnă că ești dispus să produci un volum suficient de mare de rezultate, astfel încât să poți rata de 10 ori și să câștigi o dată.
Atunci când câștigi însă, vei concepe ceva extraordinar. E posibil să fie necesare îmbunătățiri succesive pentru a ajunge să fie cu adevărat extraordinar, dar faptul că merită să faci asta va fi clar de la primele feedbackuri pe care le primești.
În ziua de astăzi este atât de ușor să faci asta încât nu ai nici o scuză. Unul dintre motivele pentru care cantautorii de succes sunt prolifici este faptul că, imediat ce au scris un cântec, îl pot înregistra și publica.
Trăim într-o lume în care tehnologia te ajută atât de mult să îți faci munca publică și să primești reacțiile celor care beneficiază de ea.
Ar fi păcat să stai cu poezia sau proza pe care ai creat-o în sertar sau și mai rău… să mori cu muzica în tine[ii]…
Propune-ți ca în 2024 să ieși în lume mult mai mult decât ai făcut-o până acum!
Lumea are nevoie de unicitatea ta, așa imperfectă cum e ea.
Dacă persiști suficient timp, vei ajunge să transformi ceea ce scoți pe ’’taraba’’ într-o operă de artă.
[i] Art & Fear: Observations on the Perils (and Rewards) of Artmaking by David Bayles (Author), Ted Orland (Author), Souvenir Press, 2023
[ii] https://www.amazon.com/Dont-Die-Your-Music-Still/dp/140193627X