Cum să îţi conştientizezi imaginea personală
De la self-awareness la self-branding
… Deci te-ai hotărât să „lucrezi” la propriul tău brand!
Felicitări!
A construi un brand presupune o evaluare iniţială.
Deja ai o imagine!
Poate că nu este încă o imagine de marcă, însă vrei-nu vrei, te regăseşti în percepţia celor din jur..
De aceea, o idee bună ar fi să faci un audit al imaginii pe care o ai deja, după care să susţii brandul tău pe atuurile pe care le ai.
Până acum, probabil că ai lucrat la imaginea ta într-o manieră mai puţin structurată :
Ţi-ai îngrijit înfăţişarea, ţi-ai adaptat comportamentele în funcţie de context, ţi-ai demonstrat competenţa într-un anumit mod, etc.
Dacă toate acestea nu au făcut parte dintr-un proiect de imagine, sunt şanse ca mesajul transmis să fi fost contradictoriu.
Acum a venit momentul să creezi un mesaj coerent iar pentru acest scop ai nevoie de o echipă.
Orice brand puternic se creează prin muncă de echipă. Brandul tău nu face excepţie.
De ce? Pentru că “materia primă” cu care lucrezi este percepţia celorlalţi despre tine.
Orice politică de brand se creează prin estimarea cât mai bună a percepţiei pe care o stimulează în publicul ţintă.
Atunci când brandul propus eşti chiar tu, intervine un subiectivism firesc.
Este ca şi când ar trebui să fii simultan în două locuri : “ în pantofii tăi “, producând imaginea dorită şi “în pielea publicului ”, evaluând imaginea respectivă.
Aceasta este o sarcină dificilă pentru creierul uman.
Aşadar, ai nevoie de părerile celorlalţi pentru a îţi contura o imagine proprie despre tine.
Fereastra Johari este un instrument prin care poţi să uşurezi înţelegerea propriei persoane în relaţia cu ceilalţi.
În acest model, există patru tipuri de informaţii referitoare la sine :
1. Ceea ce tu nu ştii despre tine şi nici ceilalţi nu ştiu
2. Ceea ce tu ştii despre tine, iar ceilalţi nu ştiu
3. Ceea ce ştiu ceilalţi despre tine dar tu nu ştii
4. Ceea ce tu şi ceilalţi ştiţi despre tine
Fereastra Johari
Când lucrezi individual sau cu un consultant la propria ta imagine, mai întâi muţi informaţii preţioase din cadranul 1 în cadranul 2.
Apoi, când devii mai conştient de feedback-ul primit de la ceilalţi, accesezi cadranul 3 şi muţi informaţii către cadranul 4.
Pe măsură ce dezvălui celorlalţi informaţii deschizi cadranul 4.
Un brand bine construit presupune că utilizezi în mod inteligent cadranul 4.
Adică, ştii ce imagine (informaţie) transmiţi iar aceasta este percepută ca atare de către ceilalţi.
Primul pas, poate cel mai important, în promovarea imaginii tale este o bună conştientizare a punctelor tale tari şi slabe.
Îţi propun un exerciţiu simplu şi eficient pentru lărgirea cadranului 4 din fereastra lui Johari :
Fă o listă cu 10 – 12 persoane de încredere.
Apoi, sună-le şi întreabă-le care sunt 3 lucruri pe care le apreciază la tine şi trei lucruri (comportamente, atitudini) care consideră că te dezavantajează. Solicită-le aceste informaţii în ordinea priorităţilor.
După ce ai adunat toate datele, observă care sunt elementele care se repetă.
Este un bun prilej să conştientizezi care este percepţia celorlalţi despre tine.
Poate fi distractiv şi oricum, este un început excelent în susţinerea brandului tău!
Am făcut la rândul meu acest exerciţiu şi pot confirma că a fost una dintre cele mai inspirate alegeri din viaţa mea. Rămâne ca tu să decizi în ce măsură va fi la fel pentru tine!
Happy Self Branding!