De la expert la antreprenor (și retur)
Am avut ieri un dialog plăcut și interesant cu un expert in psihologie.
Teza lui: Daca ceea ce faci nu se bazează pe niște cercetări substanțiale, nu vei rezista in piață…
Mă uitam cu uimire la argumentele lui și îmi era greu să mă concentrez….
Prin fața ochilor mi se perindau zeci de (contra) exemple de oameni mari care au făurit lumea și care nu aveau nici studii și nici nu se bazau pe anchete sociologice…
Dialogul meu cu acest om (pe care de fapt il stimez foarte mult) m-a dus cu gandul la un vechi conflict care se află de fapt la baza multor despărţiri şi rupturi în lumea afacerilor:
Conflictul tacit dintre experţi şi antreprenori.
Experţii spun: trebuie făcut aşa…
Antreprenorii spun: ținta noastră de profit este…
Experții spun: aşa este corect
Antreprenorii spun: asta este cerut pe piață
Experții spun: trebuie să evităm erorile din sistem
Antreprenorii spun: hai să folosim erorile din sistem ca să facem sistemul mai eficient
Experții spun: dacă facem asta…riscăm aia…
Antreprenorii spun: dacă riscăm aia… putem face asta…
Stiu că unii experţi ar putea să aibă o reacție de respingere la citirea celor de mai sus!
Dar atenție: eu nu consider că experții sunt mai răi decât antreprenorii sau invers.
Cred însă ca cele doua extreme ale spectrului: experţii şi antreprenorii ar trebui să înveţe unii de la alţii.
Nu exista antreprenor bun care să nu respecte experții și nu există expert de succes care să nu aibă măcar un pic de spirit antreprenorial.
Pentru experți, o bună strategie de succes ar fi aceea de a învăța vânzări (de la antreprenori, mai degrabă decât din cărți!).
Asta fac patronii firmelor de avocatură sau de contabilitate sau cei ai cabinetelor medicale.
Pentru antreprenori, o idee bună ar fi să învețe metodologia de la experți suficient de bine cât să știe ce este posibil și ce nu, ca să poată evita consumul inutil de timp și resurse.
Am cunoscut recent la Bootcamp (programul de training pe care l-am creat acum 10 ani) un antreprenor care mi-a spus că el vrea să devină expert în management.
Își crescuse firma din instinct… de la zero până la un nivel confortabil, dar realiza că lipsa de cunoaștere în plan managerial îl împiedica să treacă la nivelul următor.
Așa că s-a înscris la un MBA și s-a hotărât să aplice pentru un job într-o multinațională, alocând o perioadă de 7 ani din viața lui studierii managementului.
Mi-a plăcut mult abordarea lui…
În definitiv, nu avem un conflict între experți și antreprenori, ci mai curând o complementaritate între două atitudini:
Atitudinea expertului pentru care e prioritar să aibă dreptate
Atitudinea antreprenorului pentru care e prioritar să aibă profit.
Între cele două extreme, tronează regal clientul, care e mai putin interesat de dreptatea expertului sau de profitabilitatea antreprenorului.
Mai exact, un client va fi întotdeauna mulțumit dacă simte că a cheltuit mai putin decât a primit și dacă rezultatele pe care le obține presupun efort minim de aplicare a metodei.
În concluzie:
Oamenii cu apucături antreprenoriale și cei cu abordarea expertului ar trebui să își dea mâna mai des și să se bucure de complementaritatea evidentă pe care o au.
Rezultatul va fi clar: comunități tot mai mari de oameni se vor bucura de progres și asta îi va face doritori să finanțeze și profitabilitatea firmelor antreprenoriale și reglementarea cercetărilor științifice.
Și experții și antreprenorii ar trebui să se concentreze prioritar pe un singur lucru: Rezultate pentru beneficiar.
…și atunci, vechea întrebare retorică ”tu vrei să ai bani sau vrei să ai dreptate?” și-ar pierde sensul pentru totdeauna!