Este advertisingul manipulativ?
Când ai ales să citeşti acest articol probabil că cele două cuvinte din titlu ţi-au atras atenţia.
Mai mult, bănuiesc că ai deja o părere despre ce anume înseamnă advertising şi ce este manipularea.
Cred că acest miniarticol îţi poate îmbogăţi perspectivă:
Antropologul Vilhjalmour Stefansson vorbeşte despre advertising folosindu-se de ideea de manipulare:
„Advertisingul neetic este folosirea minciunii pentru a manipula publicul. Advertisingul etic este folosirea adevărului pentru a manipula publicul”
Afirmaţia lui Stefansson poate fi neproductivă şi chiar periculoasă.
De ce?
Pentru că foloseşte termenul manipulare în mod neclar. Dacă tu înţelegi prin manipulare un lucru negativ, vei privi şi advertisingul ca fiind negativ.
Etimologic, termenul manipulare înseamnă a mânui cu integritate şi deci nu are o semnificaţie negativă în sine.
Totuşi, majoritatea oamenilor percep manipularea ca pe un fenomen negativ şi ca urmare percepţia creată despre advertising devine negativă în ansamblul său.
De aici apare confuzia!
Simplu spus, adverisingul este procesul de atragere a atenţiei publice către un produs său serviciu. În lumea de azi este practic imposibil să serveşti o piaţă care are nevoie de produsele tale fără advertising, pentru că o mulţime de produse mediocre sunt lansate prin campanii de advertising masive.
În consecinţă, oricât de bun ar fi produsul tău, dacă vrei să serveşti o piaţă, e necesar să atragi atenţia asupra ta!
Este asta manipulare?