Faci şi tu aceste greşeli atunci când scrii?
timp estimat de lectură – 3,4 minute
4 adevăruri CLARE despre comunicarea în scris:
- Dacă nu captezi atenţia de la început, poţi să pierzi 90 % din publicul ţintă.
- Dacă nu oferi beneficiile înainte de a oferi informaţiile, cititorii tăi nu găsesc relevant pentru interesele lor ceea ce le spui.
- Dacă nu te exprimi clar şi concis, oamenii îşi pierd răbdarea şi trec la alte lecturi.
- Dacă nu explici în mod concret ce vrei să obţii tot efortul tău de a scrie se poate duce pe apa sâmbetei şi rămâne fără rezultat.
Am experimentat aceste realităţi de pe vremea când eram jurnalist la Iaşi, apoi cititor de presă, apoi scriitor, apoi creator de manuale de training şi nu în ultimul rând, scriitor de „propuneri de afaceri” (oferte).
De fiecare dată, cele patru adevăruri de mai sus par să se verifice fără echivoc
Corespunzătoare lor, îţi ofer în continuare 3 sugestii prin care scrisul tău să devină mai eficient, mai puternic şi mai profitabil.
În plus, te vei bucura mai des de simpatia şi încrederea celor din jur.
Oamenii care scriu bine ajung mai repede celebri şi prosperi, pentru simplul motiv că adăugă la arsenalul lor de comunicare o unealtă nouă, extrem de puternică.
Iată cele 3 sugestii
Captează atenţia, înainte de orice
Dacă deschizi un ziar, privirea ta este captată mai ales de titlu şi poze.
În general acestea sunt elementele cheie pe baza cărora te decizi să citeşti mai departe.
Jurnaliştii ştiu asta!
De aceea, este esenţial că titlul şi primul paragraf să capteze atenţia.
Acesta este rolul lor fundamental.
Aruncă o privire la titlul acestui articol şi la primul paragraf.
Probabil că motivul pentru care ai ajuns cu lectura până aici este legat de titlu sau de primul paragraf, care au fost suficient de incitante pentru tine.
Majoritatea oamenilor care scriu mesaje plictisitoare nu iau în seamă această idee simplă: Captează atenţia, înainte de orice.
Oferă mai întâi beneficii şi apoi informaţii
De ce aş investi timpul meu preţios ca să citesc acest articol (esseu, raport, manual, etc.)?
Aceasta este întrebarea legitimă pe care orice cititor o are în vedere înainte de a se „opinti” la lectură.
Negăsind un răspuns suficient de rapid, cititorii se plictisesc şi renunţă.
De aceea, oferă beneficiile înainte să oferi informaţiile.
Când omul are un „de ce?” suficient de puternic, va fi motivat să depună efortul necesar.
De regulă 4-5 beneficii sunt suficiente pentru a motiva un om obişnuit să lectureze un text.
Majoritatea oamenilor care scriu comunică mai întâi informaţiile, sau şi mai rău, vorbesc mai întâi despre beneficiile lor personale, nu despre cele ale receptorului mesajului.
Îţi sugerez să faci altfel: Oferă mai întâi beneficii şi apoi informaţii!
Exprimă-te clar şi concis
Experţii sunt renumiţi pentru jargon, limbaj sofisticat şi limbă de lemn.
Asta îi poate face să pară mai credibili, dar nu şi să vândă mai eficient. Ca să vinzi produse, servicii sau idei, ai nevoie să te exprimi pe înţelesul beneficiarilor. Atât în conversaţii cât şi în scris, exprimarea clară generează profit.
O regulă simplă în acest sens este să scrii fraze mai scurte de 15 cuvinte.
Frazele lungi obosesc ochii şi mintea cititorului.
O altă idee bună este să foloseşti cuvinte simple în locul expresiilor tehnice.
Majoritatea oamenilor scriu ca şi când beneficiarii mesajelor ar avea acelaşi nivel de instrucţie cu ei.
Acest lucru este cu atât mai nerealist cu cât te adresezi unui public ţintă mai larg.
În consecinţă, sugestia mea este : Exprimă-te clar şi concis