Masculul Alpha, femela Alpha şi influenţarea cu integritate
Toată lumea a auzit de masculul ALPHA.
Masculul Alpha reprezintă câteva idei clare: lider al grupului (echipei), putere, asertivitate.
Mai puţină lume ştie că există şi conceptul de femelă Alpha, înţeles prin idei ca : lider al comunităţii, model de urmat, autoritate.
Ce s-ar întâmpla dacă cele două concepte, combinate, ar fi utilizate pentru a explica rolul de leadership, împreună cu abilitatea fundamentală care îi corespunde – influenţarea cu integritate?
Articolul de faţă răspunde la această provocare
ALPHA Leadership este un model de leadership dezvoltat de trei autori: Robert Dilts, Anne Deering şi Julian Russell şi conţine un set de tehnici foarte pragmatice necesare leaderilor de astăzi.
Din acest model am desprins câteva principii clare ce ar putea fi însumate în acronimul de mai jos:
Autenticitate (fii tu însuţi)
Libertate (eliberează-te de paradigmele care te îngrădesc)
Profesionalism (dovedeşte că eşti foarte bun în domeniul în care ai talent)
Hotarare (mergi pana la capat in indeplinirea misiunii tale personale)
Aliniere (tine cont de ceilalti, contribuie la dezvoltarea societatii)
O bună însuşire a principiilor de mai sus creşte doza de integritate în comunicarea cu cei din jur.
Când „mergi” pe principiile leaderului ALPHA descoperi că este, de fapt, mai simplu să influenţezi cu integritate decât să manipulezi urmărindu-ţi scopurile cu cinism.
Autenticitatea
În fond, de ce manipulează oamenii?
Psihologii au gasit numeroase cauze legate de personalitate, sistem de valori, educaţie, etc.
Mie mi se pare că explicaţia cea mai practică vine din felul în care individul este obişnuit să comunice cu sine.
Dacă te-ai obişnuit să te minţi singur (să te autosabotezi), vei avea o tendinţă „firească” să faci acest lucru şi cu cei din jurul tău. Când vrei să pari ceea ce nu eşti, manipulezi ca să păstrezi această impresie în mintea celorlalţi.
La acest aspect se referă autenticitatea din acronimul ALPHA.
Libertatea
Următorul aspect se referă la paradigme.
Când te-ai decis să fii autentic, este important să te eliberezi de paradigmele care te incorsetează.
Lucrurile în care crezi îţi pot fi ghizi sau piedici.
De exemplu, dacă tu crezi că este bine să „stai in banca ta”, probabil asta vei şi face.
Dacă crezi că „oamenii sunt răi”, probabil că atitudinea ta faţă de ei va reflecta această convingere.
Pe de altă parte, dacă ai convingerea că „oamenii sunt buni”, din momentul în care întâlneşti o persoană necunoscută o vei întâmpina cu zâmbetul pe buze.
Un alt aspect important aici este respectul faţă de ceea ce cred ceilalţi.
Dacă tu pui pret pe libertatea convingerilor tale, tine cont si de libertatea celuilalt de a crede în ceea ce doreşte el.
Această abordare va face probabil ca atunci când vrei să convingi prin limbaj să ai o abordare echilibrată. În loc să impui vei prefera să influenţezi.
Profesionalismul
Profesionalismul este important pentru că se reflectă direct în credibilitatea pe termen lung.
Oamenii ajung să îşi urmeze cu adevărat leaderii numai după ce s-au convins că aceştia spun ce ştiu şi fac foarte bine ce spun.
In lumea modernă sunt tot mai căutaţi leaderii experţi, cei care nu se ocupă doar de conducere, ci au şi capacitatea de a îşi „sufleca mânecile” din când în când ca să ofere un exemplu.
Hotărârea.
Acest cuvânt se referă la curaj. În filmul Braveheart există o secvenţă memorabilă în care actorul principal dă replica: „Oamenii nu urmează rangurile. Ei urmează curajul„.
Hotărârea inspiră.
Îi determină pe ceilalţi să aibă încredere şi în tine ca lider dar şi în forţele proprii.
Este garanţia că în situaţii de criză leaderul nu cedează şi în consecinţă nu o va face nici echipa.
Alinierea
A fi aliniat înseamnă a armoniza ceea ce eşti cu ceea ce faci şi cu ceea ce este nevoie.
Adică, să nu existe conflicte între interesele tale şi cele ale colegilor şi clientilor tăi.
Alinierea este o caracteristică a liderilor pentru că se referă la viziune.
Un lider conectează mereu acţiunile concrete de imaginea de ansamblu şi de aceea deciziile lui tin cont de implicatii.
De exemplu, când îi influentează pe ceilalţi să îl urmeze leaderul ALPHA caută interesul comun pentru că ştie că pe termen lung are de câştigat încrederea partenerului, nu numai bani sau avantaje.
Influenţarea cu integritate este cheia de boltă a leadershipului pentru un motiv foarte simplu: Nu poti fi leader dacă nu îi influenţezi pe ceilalţi să te urmeze.
În ALPHA Leadership lucrurile sunt un pic mai nuanţate: Nu îi poţi influenţa pe ceilalţi să te urmeze în mod real dacă nu îţi construieşti rolul de leader pe principii ALPHA.