fbpx

NU-I BAI List

Octavian Pantiș a scris o carte bună despre managementul timpului: Musai List.

E una dintre cărțile pe care ți le recomand dacă vrei să te organizezi mai bine.

Când am citit-o am învățat câteva lucruri bune despre timp și cum îl putem folosi cu mai multă grijă. Este o carte-fanion a domeniului productivității.

Totuși…

Uneori ne preocupă atât de mult ideea de a fi productivi încât uităm o întrebare bună care ar merita pusă înainte de a ne face lista cu activități:

Chiar e musai să fac activitatea asta, pe termen lung?

De cele mai multe ori, dacă vei contempla răspunsul cu grijă, vei obține un foarte puternic NU.

Uită-te la oamenii pe care îi admiri! Fac ei multe lucruri diferite sau mai curând puține lucruri foarte bine?

Experiența mă învață că oamenii cu adevărat performanți fac 3-4 lucruri la nivel de măiestrie și un altul la nivel de strategie.

În acest articol vei găsi o serie de idei despre cum să spui NU mult mai des astfel încât să poți spune da la ceea ce e cu adevărat important.

Pe baza acestor idei vei putea ca înainte să îți faci o listă MUSAI să știi exact cum arată lista ta NU-I BAI.

Obții astfel un criteriu excelent de analiză a oricărei oportunități noi și nu te mai bagi decât în proiectele care îți aduc beneficii majore!

***

Ideea centrală a cărților despre productivitate este aceea că ar trebui să faci cât mai multe lucruri în timpul pe care îl ai.

E o idee foarte bună pentru epoca industrială, în care muncitorilor li se cerea să crească producția pe unitatea de timp și erau plătiți pentru asta.

În lumea de astăzi însă, Producția pe Unitatea de Timp este din ce în ce mai ușor crescută cu software și roboți.

Pentru oameni, o măsură mai bună ar fi Producția pe Unitatea de Talent, pentru că asta va fi mai greu automatizată de tehnologie.

Talentul nu poate fi normat la oră… cel puțin în primii ani de șlefuire a lui.

Așa că, dacă vrei să ajungi să îți fructifici talentele, ai nevoie să îți eliberezi cât mai mult timp posibil pentru a le explora și exersa.

În plus, meseriile viitorului migrează vertiginos către zona de creativitate și cea artistică. Adică tot ce nu poate fi automatizat rapid…

De aceea, îți recomand să privești cu ochii oportunității activitățile de următorul tip:

  • freelancing
  • lucru de acasă
  • antreprenoriat de orice fel…
  • consultanță
  • activități artistice
  • educație nonformală

Chiar dacă ești angajat, ideile din acest articol te vor ajuta.

Se constată o tendință tot mai evidentă spre antreprenoriat – adică activități cu autonomie mare desfășurate de oameni capabili în cadrul companiilor.

Cu acest cadru în minte, te invit să spui din ce în ce mai des NU în perioada următoare. Cum faci asta?  Inspiră-te de la cei care o fac deja!

Un bun început poate fi lista de idei pe care ți-o ofer mai jos, bazată pe modul cum își folosesc timpul performerii dar și pe studii care ne oferă indicii clare despre oportunitățile viitorului.

1. Fă mai mult ce ’’ești’’, mai puțin ce ’’trebuie’’

Iată o întrebare foarte puternică la care merită să răspunzi:
Pentru ce fel de muncă dedic următorul ciclu din viața mea?

Această întrebare este extrem de puternică pentru că orice talent sau vocație poate ajunge la nivel de competență valoroasă în 5-7 ani.

Studiile lui Anders Ericsson descrise în cartea PEAK explică foarte convingător acest lucru.

Pe de altă parte, simplul fapt că ai talent nu te va ajuta să fii competitiv pe piață. Mulți oameni au talent. Puțini îl șlefuiesc până când devine imposibil de ignorat.

Pornește de la premisa că nu poți fi bun la multe dar poți fi excelent la puține. Aceste ’’puține’’ sunt în număr de 3-4. (chiar dacă sunt mai multe, îți vei da seama ulterior dacă mai merită să adaugi).

Alege una dintre aceste activități și exerseaz-o până devine competență valoroasă.

În ce mă privește, am descoperit accidental acest mod de a lucra.

La început ca organizator de evenimente, pentru că am fost nevoit să traduc pe scenă din limba engleză în română (rămăsesem fără traducător).

Feedback-ul primit a fost atât de bun încât am continuat să traduc 5 ani la rând. A urmat apoi munca de trainer și speaker, pe care o fac și azi.

De aici, am dezvoltat competențe de autor de cărți și articole (lucru pe care îl fac chiar acum).

Activitatea de dezvoltare de programe educaționale inovative a urmat firesc, la cererea publicului…

Toate acestea au devenit posibile pentru că în calitate de liber profesionist și apoi de antreprenor puteam să spun NU mai ușor activităților care ’’trebuie’’ pentru a mă concentra pe cele care mi se potrivesc.

Dacă vrei cu adevărat să îți faci o listă NU-I BAI, e important să creezi contextul în care TU poți alege ceea ce e MUSAI…

Gândește-te așa: NU e scutul, DA e sabia…

Dacă vrei să cucerești culmile performanței cu sabia dorinței, nu vei putea face asta fără scutul care te protejează de distragerile de atenție.

Ai nevoie de scutul lui NU ca să poți proteja ceea ce e cel mai de preț pentru tine!

Cum faci asta?

Îți propun să începi prin a prelua 100% controlul asupra calendarului tău (nu a agendei).

2. Planifică în calendar, nu în agendă

În conferința ’’Cariera ta Next Level’’ adresez participanților următoarea întrebare:

’’ Câți dintre voi considerați că puteți elibera o oră pe zi dacă este cu adevărat important?’’

Statistica e zdrobitoare. Cam 90% din participanți răspund cu DA.

Orice om poate să elibereze o oră pe zi din viața lui dacă e important… cu condiția să știe ce anume este cu adevărat important pentru el.

Imediat ce ai creat contextul pentru a decide pe cont propriu ce e MUSAI si ce NU-i BAI, orientează-ți atenția spre a elibera timp în calendar.

Începe prin a nu mai umple agenda!

Ce se întâmplă dacă într-o zi îți pui 3 lucruri de făcut în loc de 10?

Răspunsul e simplu: te vei concentra pe cele 3 priorități… și practic îți programezi ziua pentru succes.

Când ai 10 lucruri pe listă sunt șanse atât de mari să ratezi 1-2 lucruri încât practic la finalul zilei vei avea un sentiment de ’’neterminat’’ foarte neplăcut.

Îți recomand să faci două lucruri:

  • lasă ore libere în agenda zilnică
  • lasă zile libere în agenda săptămânală

Mai ales al doilea punct poate să schimbe radical regulile jocului pentru tine… întrucât face loc oportunităților cu adevărat importante.

Am un prieten care îmi povestea că la el în calendar există deja lucruri pe care intenționează să le facă peste 2-3 ani.

Cum a ajuns să folosească astfel calendarul? Simplu! 

Știe ce e cu adevărat important pentru el și când apare o oportunitate ce corespunde acestui criteriu o pune în calendar.

Apoi, când vine momentul să își facă agenda săptămânală, pune în ea activitățile în JURUL priorității pe care a stabilit-o deja cu mult timp înainte …

Încearcă și tu!

3. Optimist pe termen lung, pesimist pe termen scurt

Oamenii de succes încearcă mai multe lucruri decât cei fără succes pentru că știu că din 10 încercări, una s-ar putea să genereze un mare succes iar restul să fie ratări.

Ratările sunt prețul plătit pentru succes.

Pe de altă parte, oamenii fără succes se tem de eșec prea mult și de aceea nu suportă să rateze de 9 ori ca să câștige o dată…

De aceea, oamenii de succes își fac loc în calendar pentru experimente.

Ei sunt optimiști pe termen lung: știu că dacă încearcă suficiente lucruri vor descoperi și câteva care funcționează fenomenal de bine și care îi pot ajuta să treacă la nivelul următor de performanță.

Ei au un fel de pesimism relaxat în legătură cu următoarea încercare, dar și un optimism încrezător în legătură cu rezultatele multor încercări!

Acesta e principiul cu care lucrează investitorii de tip business angel.

Ei preferă să investească într-un număr mare de afaceri, chiar dacă știu că doar foarte puține se vor dovedi viabile. Pe termen lung însă ei mai știu și că cel puțin una ar putea să le aducă un succes care le va schimba traiectoria carierei.

Principiul funcționează în multe alte domenii.

De exemplu, în public speaking am încercat sute de tehnici și metode de prezentare cu public. În prezent folosesc doar câteva zeci pe care le consider cele mai bune.

Nu aș fi putut însă să le descopăr pe acestea dacă nu aș fi încercat mult mai multe, chiar cu riscul de a vedea în timp real cum nu funcționează… (notă: poți găsi zecile de tehnici validate de care vorbesc mai sus în programul de training de 10 săptămâni pe care l-am creat pe această temă: Speaker Elite )

4. Cine se implică parțial, nu se dedică total

Găina vine la porc și îi propune o asociere pornind de la o idee genială de business:
– Să facem un restaurant care servește un mic dejun apetisant: Ouă cu șuncă

Porcul răspunde:
-Nu sunt de acord, pentru că ceea ce pentru tine este doar o implicare parțială pentru mine este dedicare totală…

După cum rezultă de aici, porcului i se propunea să aibă ’’Skin in the Game’’ (titlul celebrei cărți a lui Nicholas Taleb) în vreme ce găina avea mai curând o abordare de politician, implicat cu vorba mai mult decât cu fapta.

Această anecdotă de business poate avea desigur mai multe înțelesuri, însă cel pe care îl prefer este în favoarea dedicării.

Eu cred că orice om are anumite talente pe care merită să le fructifice, dar asta presupune să se dedice total.

Această dedicare este uneori până la limita identificării cu respectiva activitate… Nu poți fi 98% dedicat, ci numai 100%.

Această idee este surprinsă în capitolul 4 al cărții lui Taleb, intitulat ’’Soul in the Game’’ (consider că aceasta este ideea cea mai puternică din întreaga carte).

Vestea bună este că atunci când te dedici total știi că vei face cu siguranță cea mai bună muncă de care ești capabil.

Nu ai cum altfel… miza e prea mare. Atunci ești motivat să îți pui sufletul pe tavă și să oferi lumii cea mai bună versiune a ta!

Lecția de aici e scurtă: odată ce ai clarificat care sunt activitățile care te reprezintă, mizează totul pe ele și fructifică-le printr-un efort concentrat și orientat pe terme lung (așa cum am descris la punctul 3).

Rezultatul va fi pe măsura dedicării tale!

5. Concepe sisteme, nu rezolva doar probleme…

Jeff Bezos (fondatorul Amazon) e recunoscut pentru felul cum abordează problemele împreună cu echipa sa.

De fiecare dată când se primește o reclamație, Bezos cere membrilor echipei să implementeze un sistem care va face imposibilă reapariția acelei probleme.

Chiar dacă tu și cu mine nu suntem… Amazon, putem împrumuta din înțelepciunea lui Bezos pentru a identifica un sistem prin care să ne gestionăm mai bine timpul.

De exemplu, pregătește răspunsuri predefinite la presiunile din exterior pe care le primești.

Pentru situația în care primești e-mailuri cu solicitări cărora nu vrei să le dai curs, în loc să consumi energie cu justificări, e bine să ai pregătite 3-4 paragrafe de răspuns politicos în care explici faptul că nu accepți respectiva solicitare.

În cazul meu este ceea ce fac atunci când primesc solicitări de a face recenzii la cărți.

Primesc zeci de astfel de solicitări (de cele mai multe ori lipsite de eleganță). Concret, autorul începător (pe care nu l-am întâlnit până la solicitare niciodată) îmi cere să citesc un manuscris de 300 de pagini și să scriu o recomandare…

La un astfel de scenariu, răspunsul meu este automat NU, dar este formulat predefinit în câteva paragrafe…

Partea cea mai bună legată de astfel de sisteme este aceea că pot fi delegate.

Persoana care preia respectiva sarcină poate utiliza sistemul (secvența de pași sau procedura de lucru) fără să te mai implice pe tine…

6. Spune NU direct și încrezător, nu parțial și temător

Probabil cel mai dificil moment în care să spui NU este cel în care ai de refuzat frontal o persoană.

Pentru unii oameni, un astfel de refuz echivalează cu escaladarea Everest-ului.

Cauza probabilă a acestei dificultăți este sistemul de convingeri format prin educație. E posibil ca pentru ei refuzul să însemne respingere, abandon, lipsă de caracter sau dizgrație…

Un studiu făcut la Universitatea Columbia (publicat în Personality and Social Psychology Bulletin în 2014) arată însă că majoritatea oamenilor cărora le este dificil să spună NU au impresia că sunt mult mai agresivi decât în realitate.

Mai concret, în cadrul negocierilor simulate, cei care s-au autoevaluat cu asertivitate peste medie au fost catalogați de ceilalți ca având asertivitate sub medie.

Un alt studiu realizat de profesorii Patrick and Henrik Hagtvedt a arătat că refuzul direct, folosind afirmația ’’Nu vreau’’ este preferabil refuzului indirect care folosește afirmația ’’Nu pot’’.

Ultima dintre ele sugerează ideea că refuzul e negociabil pe când prima sugerează faptul că există niște reguli clare pe care le-ai stabilit pentru tine.

Pornind de la acest studiu, poți concepe o frază care să te ajute în formularea unui NU convingător.

De exemplu, o metodă simpatică pe care o predau la capitolul asertivitate este folosirea cuvântului DAR în fraza de refuz.

Cuvântul acesta este predat în mod greșit prin cursurile de comunicare.

De regulă se predă ca un cuvânt de evitat!

În realitate, este un cuvânt bun și puternic, cu condiția să fie folosit inteligent. Iată un exemplu de formulare potrivit pentru un refuz:

’’Nu voi face …..x…… DAR pot face  …..y….. pentru tine’’

Această mică tehnică de limbaj realizează 2 lucruri:

  1. Orientează atenția în viitor (spui ce NU vei face în loc să refuzi pe loc…)
  2. Arată interesul pentru a-i fi de ajutor celuilalt, dar nu în condițiile impuse de el/ea

Un alt exemplu interesant de refuz este să îi explici interlocutorului tău dinainte care e modalitatea prin care iei decizii.

Am întâlnit o astfel de tehnică interesantă în 2006: Eram la un curs în California într-un campus universitar și unul dintre colegi căuta o cameră într-un cămin mai aproape de sala de curs.

Eu aveam o astfel de cameră, așa că i-am propus să o vadă în ideea că am putea face schimb.

El a fost de acord și mi-a spus că modul cum ia deciziile este ascultându-și stomacul. Când a intrat în camera mea de cămin, după ce a stat vreo 20 de secunde mi-a spus ’’stomacul meu zice că nu’’.

Nu a mai fost nici o negociere… nu poți să argumentezi cu stomacul cuiva…

7. Concediază clienți, atrage fani

Pentru cine lucrezi?

Această întrebare este cât se poate de interesantă pentru că majoritatea oamenilor angajați îți vor da ca răspuns numele companiei unde lucrează…

În realitate, lucrezi pentru tine iar compania este cel mai important client al tău!

Această schimbare de paradigmă îți deschide drumul către libertate și implicit îți deschide posibilitatea să spui mult mai ușor NU când e cazul…

Iată o observație interesantă pe temă, făcută de Seth Godin într-un dialog cu Tim Ferriss:

’’ Unii freelanceri se descurcă de minune. De ce?

În primul rând pentru că au clienți de calitate.

Clienții de calitate te provoacă să faci muncă de calitate!

Clienții de calitate folosesc la maximum ceea ce le oferi!

Clienții de calitate îți dau oportunitatea să ajungi la alți clienți buni!

Deci, dacă ești frustrat ca freelancer, punctul de porinire este să cauți clienți mai buni.

Modul în care faci asta e prin a refuza clienți mai slabi, astfel încât să ai timp să faci munca necesară pentru a fi apreciat de clienți mai buni!

Dacă ai un client nepotrivit, concediază-l … chiar dacă asta înseamnă că nu ai nimic de făcut, pentru că în timpul disponibil te poți ocupa de găsit clienți de calitate mai bună!’’

Așadar, nu ezita să stabilești criteriile care definesc pentru tine un client de calitate superioară și caută-l!

Clienții de calitate îți vor aduce alți clienți de calitate (prin recomandări) și îți vor oferi feedback cu ajutorul căruia menții sus standardul tău de calitate.

În loc de concluzie

Toate cele 7 idei de mai sus pornesc de la o premisă majoră ce poate fi sumarizată astfel:

Ca să nu intru în conflict cu ceilalți prefer să intru în conflict cu mine?

Dacă răspunsul este DA, ai mare nevoie să pui în practică urgent idei ca cele pe care tocmai le-ai citit.

Dacă răspunsul e NU (mi-e greu să cred că poate fi NU în toate cazurile…) probabil că oricum nu ai avut răbdare să citești până aici…

Dacă tot ai citit până la capăt și ai găsit ceva valoros în articol, fă un bine unui prieten sau coleg și recomandă-i să îl citească. Îl vei ajuta și îți va fi recunoscător!

Inspiraţie!
andy szekely

Comentează




* Campurile marcate cu steluta sunt obligatorii.