Nu vreau să fiu un brand!
5 metode garantate prin care să îţi autosabotezi succesul profesional
În munca de consultant mi s-a întâmplat de mai multe ori să le ofer clienţilor soluţii simple şi de impact prin care să îşi mărească veniturile în timp scurt.
Aproape de fiecare dată am constatat o discrepanţă clară între gradul înalt de competenţă şi „valoarea de piaţă” cu care erau răsplătiţi (semnificativ mai mică).
În marea lor majoritate, oamenii interesaţi de dezvoltarea profesională parcurg singuri şi bine prima jumătate a drumului: dobândesc competenţa necesară.
A doua jumătate pare însă mai anevoioasă: cum să îţi vinzi competenţa?
Răspunsul se găseşte într-o ramură a ştiinţei persuasiunii: brandingul personal şi de regulă presupune o abordare strategică.
În mod ideal, ai nevoie de sprijinul unui consultant ca să îţi construieşti un brand, dar poţi face paşi importanţi şi de unul singur.
De exemplu, o idee bună ar fi să începi prin a elimina convingerile sau percepţiile care îţi stau în cale.
Acesta este şi scopul acestui articol.
Simplu spus, brandul personal este percepţia de valoare pe care publicul tău ţintă o are despre tine.
Cu cât această percepţie este mai clară, mai autentică şi mai puternică, cu atât vei beneficia mai mult de brandul tău.
Dar pentru asta, ar fi bine să îţi doreşti să îţi dezvolţi brandul TU. Indiferent că vrei sau nu, eşti un brand!
Nu poţi să negociezi faptul că ai un brand aşa cum nu poţi să negociezi faptul că ai un corp.
Faptul că trăieşti în societate vine la pachet cu percepţia valorii tale în mintea celorlalţi.
Ignorarea acestui fapt nu este în avantajul tău. Pur şi simplu!
Există o serie întreagă de mituri despre vânzarea propriei competenţe (brandingul personal).
Un mit este în esenţă o judecată de valoare sau o atitudine fără susţinere în realitate.
Iată în continuare care sunt 5 dintre cele mai importante mituri care fac din brandingul personal un subiect tabu pentru unii sau o corvoadă pentru alţii:
Mitul nr. 1
Dacă sunt suficient de bun(ă) mă vor căuta ei. Uită-te puţin în jur!
Câţi dintre oamenii de succes pe care îi cunoşti stau ascunşi şi îşi văd exclusiv de munca lor?
Pe de altă parte, câţi participă la conferinţe sau publică lucrări sau au o prezenţă semnificativă pe internet?
În cazul persoanei, brandul este sinonim cu credibilitatea, iar credibilitatea este rezultatul îmbinării dintre competenţă şi încrederea celorlalţi în competenţă.
Nimeni nu va veni să îţi lustruiască imaginea (gratis).
Tu eşti chemat să faci acest lucru în primul rând.
Ce să faci?
Decide care sunt punctele tale tari, pe care vrei să le scoţi în evidenţă în legătură cu munca ta şi începe să vorbeşti despre ele cât de des poţi, fără să exagerezi.
Mitul nr. 2
Brandul meu este brandul companiei în care lucrez.
Această afirmaţie poate fi corectă numai dacă lucrezi pentru propria ta companie (şi nici atunci în totalitate).
Dacă lucrezi pentru o companie multinaţională, cu un brand foarte puternic, atunci prietenii tăi s-ar putea să fie impresionaţi de asta, dar în momentul în care te transferi la altă firmă, brandul tău personal va avea prea puţine atuuri.
Faptul că ai lucrat la firma X poate fi un avantaj, dar este o resursă palidă de credibilitate prin comparaţie cu proiectele în care ai lucrat, competenţele pe care le-ai demonstrat şi felul în care te-ai făcut remarcat.
Ce să faci?
Stabileşte care este diferenţa dintre tine şi ceilalţi specialişti din domeniul tău şi pune-o în evidenţă.
În fiecare proiect în care te implici pune-ţi în valoare această latură unică.
Mitul nr. 3
Lauda de sine nu miroase a bine. Aşa este!
Numai că brandingul personal se face în foarte mică măsură cu laude, mai ales autoadministrate.
Există numeroase vehicule prin care îţi poţi propulsa credibilitatea.
Reţelele profesionale, publicaţiile şi participările la evenimente sunt doar trei dintre ele.
Dar cel mai important mijloc rămâne demonstrarea competenţei, urmată firesc de recomandări de la clienţii mulţumiţi către clienţii potenţiali.
Ce să faci?
Excelează. Performanţa generează în mod firesc o suită de recomandări.
Tot ce ai de făcut este să laşi deschise canalele de comunicare a acestor recomandări (internet, telefon, loc fizic unde poţi fi găsit, etc.)
Mitul nr. 4
Nu ştiu de unde să încep. Firesc!
Înainte de apariţia telefoanelor mobile toată lumea vorbea la telefonul fix.
Nevoia de mobilitate ne-a învăţat însă repede cum să folosim noile aparate.
Brandingul personal e un fel de telefon mobil al carierei.
Îţi conferă mult confort şi flexibilitate.
Important este să ştii unde găseşti informaţia care te va ajuta să începi.
Spre deosebire de telefonul mobil însă, nu ai nevoie de abonament.
Ce să faci?
Caută pe internet resurse în domeniu sau contactează un consultant care se ocupă cu aşa ceva.
Dacă nu ai informaţii despre domeniu, sunt şanse mari să ai o revelaţie.
Mitul nr. 5
Îmi voi pierde prietenii. Posibil!
Când te dezvolţi, unii dintre cunoscuţii tăi s-ar putea să nu ţină pasul cu tine.
Alţii însă, se vor simţi provocaţi şi inspiraţi.
Unii ar putea să plece, dar odată cu plecarea lor din preajma ta se nasc oportunităţi pentru prietenii noi, poate chiar mai semnificative.
Un lucru este sigur: cu un brand personal puternic nu vei fi niciodată singur, decât dacă tu decizi asta.