O super-poveste în doar 6 cuvinte (și cum să o folosești în munca ta)
Se spune că Ernest Hemingway lua masa cu prietenii într-un restaurant.
La un moment dat, a pus pariu cu aceştia că poate scrie o nuvelă foarte interesantă într-o singură frază.
Apoi, ca să mărească miza, i-a invitat să parieze că o poate scrie în doar 6 cuvinte.
Fiecare dintre meseni a pariat 10 dolari.
Un minut mai târziu, Ernest a scris 6 cuvinte pe un şerveţel şi a colectat de pe masă potul.
***
Voi dezvălui care sunt cele 6 cuvinte şi respectiv care sunt lecţiile din această povestioară în articolul de faţă.
Te rog să îl citeşti până la capăt pentru că îţi dau şi câteva sugestii despre cum ai putea folosi poveştile de 6 cuvinte în munca ta!
Încep însă cu 3 lecţii importante din povestea lui Hemingway
1. Poveştile nu trebuie să fie lungi. De fapt, e mult mai bine ca poveştile să fie scurte.
Ca speaker profesionist m-am confruntat adesea cu provocarea de a-mi dori să spun povestea completă.
Realitatea este însă că publicul se plictiseşte repede.
El are nevoie să îi spui succint esenţialul.
În urmă cu 3 ani am început să scurtez în mod deliberat poveştile pe care le spun pe scenă.
Rezultatul a fost spectaculos.
Cu cât povestea e mai scurtă (fără să piardă esenţa), cu atât impactul e mai mare.
Albert Einstein spunea foarte frumos:
„Orice lucru trebuie explicat în cel mai simplu mod cu putinţă, dar nu mai simplu decât atât!”
Eu cred că acest citat se aplică de minune şi în cazul poveştilor:
Orice poveste merită spusă în cel mai simplu/scurt mod cu putinţă, dar nu mai simplu de atât…
2. Poveştile garantează atenţia. E vorba de poveştile bine spuse.
Comesenii lui Hemingway au pus pariu că autorul nu va reuşi să spună o poveste suficient de convingătoare în doar 6 cuvinte.
Acest „pariu” reprezintă miza poveştii pe care urmau să o audă.
Prietenii lui Hemingway au INVESTIT în povestea pe care urmau să o audă, nu au fost doar martori pasivi.
Când spui o poveste, e esenţial să te asiguri că publicul tău vrea să audă acea poveste.
Pentru asta, o poţi face dezirabilă pregătind terenul.
Un bun povestitor ştie cum să creeze dorinţa atunci când spune o poveste
Cum face asta?
În primul rând prin entuziasmul pe care îl transmite la început.
Mimica feţei, privirea, felul în care respiră… toate sunt importante pentru că semnalizează faptul că urmează… ceva bun!
Această „pregătire nonverbală” este de multe ori trecută cu vederea de către cei care spun poveşti.
Am constatat asta în nenumăratele sesiuni de coaching pentru prezentări cu public pe care le-am făcut cu lideri de echipe sau cu speakeri.
Invariabil, ceea ce îi ajută să îşi mărească impactul poveştii este să le reamintesc cele 3 motive pentru care spunem poveşti:
– Să inspirăm publicul să acţioneze
– Să transmitem o idee sau un concept
– Să ne simţim şi noi bine, ca povestitori
Al treilea element este trecut cu vederea dar este extrem de important.
Dacă tu nu trăieşti povestea pe care o spui, nu poţi nici să inspiri şi nici să ilustrezi cu suficientă putere ideea pe care o oferi.
3. Povestea are nevoie de surpriză!
Anticiparea despre care vorbeam mai sus este necesară pe tot parcursul poveştii.
Oamenii ascultă poveştile pentru că vor să ştie „cum se termină”.
Pentru asta, e necesar să laşi mereu loc de interpretare sau suspans în povestea ta.
Creierul celui care te ascultă are nevoie să completeze cu semnificaţie spaţiile pe care le-ai lăsat libere în poveste.
Profită de asta!
Cele mai inspiraţionale poveşti sunt cele în care publicul trage concluzii ce îl determină să acţioneze.
Să luăm cazul poveştii scrise de Hemingway pe şerveţel.
Povestea lui în 6 cuvinte arată aşa:
„De vânzare: Papucei pentru bebeluş. Nepurtaţi.”
Atât!
Ce i-a determinat pe comesenii celebrului autor să plătească 10 dolari fiecare pentru cele 6 cuvinte?
Răspunsul meu este următorul:
Miză, surpriza şi starea pe care povestea le-a generat-o.
Miza era: se poate scrie o poveste în 6 cuvinte?
Surpriză: da, se poate!
Starea: sunt curios ce se întâmplă în continuare, în această poveste…?!
Atenţie:
Când Hemingway a propus pariul nu a precizat că povestea va fi finalizată, ci doar că va fi suficient de interesantă ca să merite 10 dolari de căciulă.
Pentru TINE
Nu am scris acest material pentru valoarea lui intelectuală, ci pentru că îl poţi folosi în munca ta.
Iată cum:
Îţi sugerez să cauţi câte o experienţă din viaţa ta sau a cunoscuţilor tăi pentru a ilustra fiecare idee cheie pe care vrei să o transmiţi celorlalţi.
Când faci asta, ideea devine mai uşor de ţinut minte de către destinatar şi are MULT mai mult impact.
Un studiu făcut la Universitatea Wharton demonstrează asta în mod inedit:
Cercetătorii au dorit să verifice impactul a două broşuri care sensibilizau publicul să doneze bani pentru organizaţia caritabilă de renume mondial Salvaţi Copiii.
Prima broşură prezenta statistici legate de copiii defavorizaţi din Africa.
A doua broşură includea pe lângă statistici, o fotografie cu o fetiţă de 7 ani din Mâli, afectată grav de subnutriţie.
Rezultatul:
Broşura care conţinea povestea a generat de două ori mai mulţi bani, decât cea care conţinea doar date statistice.
Povestea a avut impact mai mare.
În cazul tău, atunci când vrei să transmiţi către prietenii tăi, colegii tăi, angajaţii tăi, clienţii sau partenerii tăi o idee importantă, asigură-te că o ilustrezi cu o poveste.
Important este însă ca povestea să fie scurtă!
Nu e nevoie să fie o poveste de 6 cuvinte, poate fi de 60 sau de 200 de cuvinte, dar povestea de 6 cuvinte e menită să îţi reamintească faptul că nu e nevoie să pui multe detalii, ca să o faci memorabilă şi de impact!
Iată câteva sfaturi aplicabile imediat, pentru a-ţi pune în valoare poveştile
1. Caută poveşti în lucrurile simple din viaţa de zi cu zi oamenii se raportează mai uşor la întâmplări obişnuite decât la activităţi super spectaculoase (cucerirea Everestului, ocolul Pământului în balon etc.).
2. Scurtează povestea pe care o spui, la esenţa ei: oferă miză, suspansul şi starea potrivită pentru ideea pe care vrei să o transmiţi în finalul poveştii.
3. Asigură-te că există o legătură foarte clară între poveste şi ideea transmisă.
4. Fii atent la propria ta stare când spui povestea şi la mesajele nonverbale cu care subliniezi cuvintele.
5. Dacă vorbim de o poveste care susţine oferta ta de produse ori servicii, ia feedback de la suficienţi oameni pentru a fi sigur că povestea are impact, apoi foloseşte-o în broşuri, website-uri şi materialele comunicate presei.
În final
Un exerciţiu amuzant pe care îl poţi face atât la birou cât şi împreună cu prietenii este să îi provoci să vină cu poveşti de 6 cuvinte, în timp foarte scurt.
Fac acest exerciţiu în trainingurile mele pentru vorbitori publici şi are de fiecare dată un impact foarte pozitiv.
În plus, le dă încredere că pot spune poveşti scurte.
Iată 3 exemple:
„Căsătorit cu persoană nepotrivită! Rezolvat situaţia!”
Paramedicii i-au finalizat scrisoarea: “Vă iubesc…”
„Străini. Prieteni. Confidenţi. Iubiţi. Prieteni. Străini.’’
Acum e rândul tău să acţionezi!
Ce zici? Ai o poveste de vreo 6 cuvinte? :)
Inspiraţie!
Andy
P.S:
Dacă îţi doreşti să spui poveşti care inspiră şi incită la acţiune, înseamnă că programul acesta este special pentru tine.