Puterea brandului personal virtual (I)
AS-UL DIN MÂNECĂ LA ANGAJARE
Să presupunem că o companie de recrutare te contactează pentru că ţi-a mers vestea că ai competenţe la nivel de expert şi îţi oferă un loc de muncă extraordinar de bun.
Acesta este scenariul optimist!
Scenariul mai puţin optimist?
Îţi doreşti să te caute o firmă de recrutare cu o ofertă foarte bună, ştii că meriţi asta, dar încă nu ai primit telefonul respectiv…
Ce-ai putea să faci ca să îţi măreşti şansele să „atragi atenţia” într-un interval de timp rezonabil de scurt…?
Un expert foarte bun poate rămâne în umbra unui specialist decent, dar care are o imagine foarte bună, adică a ştiut să îşi creeze un brand puternic.
Simplu spus, brandul personal este percepţia pe care un profesionist şi-a creat-o în mintea clienţilor săi potenţiali.
Fără această percepţie, eşti ca un produs foarte bun, dar de care nu a auzit nimeni. Vei rămâne foarte bun, dar nu vei putea valorifica acest atu.
Există cel puţin trei motive pentru care ar fi de dorit să îţi creezi în mod strategic un brand:
1. În primul rând, câştigi mai mulţi bani!
De multe ori, valoarea unei ore de muncă este dată mai ales de puterea brandului personal şi mai puţin de competenţă.
Competenţa este, desigur, importantă, dar nu este singura care dictează valoarea perce¬pută, iar uneori nu este nici măcar factorul decisiv.
De exemplu, piaţa românească se bucură astăzi de prezenţa a numeroşi vorbitori publici, coachi, traineri sau experţi străini care încasează literalmente sume de zece ori mai mari decât omologii lor români.
Sunt ei de zece ori mai competenţi?
Probabil că nu! Au însă „în spate” puterea unui brand internaţional construit cu ajutorul cărţilor publicate şi al conferinţelor oferite pe o piaţă a vorbitorilor de limbă engleză de un miliard de oameni.
2. În al doilea rând, ai costuri mai mici
În mod cert, când ai un brand personal bine conturat, ai nevoie de mai puţin timp şi efort ca să convingi un potenţial client să cumpere de la tine.
De regulă, clienţii sunt cei care vin către furnizorii cu brand puternic, ceea ce face ca efortul de vânzare să fie minim.
De exemplu, dacă ai de făcut o operaţie pe cord deschis (sper să n-ai) te vei duce probabil la cel mai bun specialist în domeniu, în nici un caz la un medic generalist.
3. Aşteptări bine precizate
Un brand clar are avantajul că le creează beneficiarilor aşteptări clare şi realiste pentru produsul livrat.
Revenind la exemplul cu conferinţele, organizatorul se simte în siguranţă atunci când ştie că l-a adus ca vorbitor pe specialistul numărul 1 în domeniu.
Reputaţia acestuia este ca o poliţă de asigurare vândută de deţinătorul brandului.
Se ştie dinainte că i se vor cumpăra cărţile şi că va oferi informaţiile de calitate care l-au făcut celebru.
Acestea fiind zise, să vedem care este calea cea mai rapidă prin care poţi să îţi creezi un brand autentic – o imagine eficientă şi realistă?
După cum probabil ţi-ai imaginat deja, este vorba de prezenţa ta pe internet.
Te-ai google-it vreodată?
Dacă da, felicitări, pentru că ai intuit care este partea cea mai vizibilă a brandului tău (cel puţin în primă fază).
Unde se află numele tău în Google la rezultatele căutării? Pe prima pagină? Pe a doua?
Economia se schimbă rapid. Ceea ce funcţiona în urmă cu doi ani în materie de angajări nu mai are aceleaşi şanse de succes astăzi. Recrutorii sunt tot mai grăbiţi, iar experţii tot mai rari, cel puţin pe unele dintre pieţele în plină dezvoltare. În aceste condiţii, ceea ce face diferenţa este gradul de vizibilitate. Andy Szekely
Din punct de vedere al relevanţei, dacă nu eşti în primele trei pagini cu rezultate ale căutărilor, nu ai o identitate virtuală.
Mai mult, 93% dintre cei care caută informaţii pe internet pe un anumit subiect nu trec de primele trei rezultate.
Consecinţa? Este esen¬ţial ca numele tău să apară pe prima pagină, între primele trei rezultate.
Globalizare prin… blogalizare
Primul loc în care firma de recrutare se informează despre tine este internetul.
Dincolo de CV, recrutorii şi mai ales head-hunterii caută orice informaţie posibilă care să le ofere detalii despre tine ca persoană, nu doar ca expert.
Ei au nevoie să vadă un istoric… un desfăşurător al activităţilor tale. Un astfel de jurnal virtual se numeşte blog.
Trăim într-o lume în care globalizarea înseamnă că poţi munci aproape oriunde în lume, uneori chiar fără să îţi părăseşti biroul (de exemplu specialiştii IT care lucrează pentru firme din SUA).
În aceste condiţii, este bine să ai controlul asupra oricăror informaţii ce apar pe internet despre persoana ta. Jurnalul virtual sau blogul serveşte exact acestui scop.
5 sugestii pentru brandul tău virtual
Fă-ţi blog
Dacă nu ai deja un blog, fă-ţi repede unul!
Durează cam 20 de minute să înveţi cum se face şi apoi durează cam două-trei luni să creezi un „istoric” din care să reiasă expertiza ta, preferinţele, stilul şi atitudinea faţă de domeniul de expertiză.
Scrie pe blog de minim două ori pe săptămână.
Dacă scrii cu această frecvenţă, acumulezi în trei luni cam 30 de mini-articole din care oricine poate să îşi dea seama câtă expertiză şi cam ce fel de personalitate ai.
Fă curăţenie.
Scrie frumos, îngrijit şi cât mai focalizat pe domeniul tău de expertiză.
Nu pune în paginile blogului poze indecente sau glume nesărate decât dacă acestea fac parte integrantă din imaginea pe care vrei să o promovezi.
Păstrează lista cu preocupări cât mai clară, ca să nu dai impresia că „pierzi timpul”.
Invită-i şi pe alţii să comenteze
Invită-ţi prietenii să comenteze pe blogul tău. Acest fapt creează credibilitate pe termen lung.
Un angajator îşi va putea da seama din felul în care răspunzi la comentarii cam ce abilităţi de comunicare ai.
Scrie şi pe alte bloguri
Probabil că în domeniul tău de activitate există şi alte persoane care au bloguri.
Caută-le! Oferă-ţi expertiza. Scrie şi pe blogurile lor.
Cu cât eşti mai activ, cu atât vei apărea mai sus în lista cu rezultate a căutărilor pe internet.
În afară de blog, mai există un instrument util pentru formarea unei imagini virtuale benefice.
Este reţeaua virtuală, despre care voi vorbi într-un articol viitor.
Până atunci, sper că vei pune în practică suges¬tiile de mai sus.
În acest mod, îţi vei crea destul de repede o identitate on-line sau un brand virtual.
El poate repre¬zenta motivul pentru care un recrutor te preferă pe lista scurtă.
As-ul din mînecă ar putea fi scos chiar înainte să ajungi la interviu.
Tot ce mai ai de făcut este să îl confirmi prin prestaţia la interviu.