Test de conștientizare
Pentru că o cititoare şi prietenă,Claudia Wotsch, îmi scria acum ceva timp următoarele rânduri:
„Citind primele pagini ale acestei cărți, ai putea crede că e o satiră la adresa învățământului românesc care, așa cum spune Andy, e ”la fel de vivace ca o mârțoagă plictisită”.
Te invit să-ți dai voie să descoperi că e mai mult de-atât.
E o carte profundă despre fiecare din noi, nu despre” alții”.
E o carte care vine cu soluții, nu cu critici. E o carte revoluționară care te învață” cum să înveți” să construiești un model nou, nu despre cum să lupți împotriva celui vechi.
E o carte pe care odată ce ai terminat-o de citit, îți spui:” Ok, și-acum să citesc această carte!” pentru că, abia după ce o recitești și urmezi programul de 30 de zile, reușești să îi afli esența”
Am decis să vorbesc mai mult despre educaţia copiilor noştri (dar şi a părinţilor).
Ca prim pas te invit să privești cu atenție cele două coloane de mai jos
Persoana 1 | Persoana 2 |
Conștient | Obedient |
Grijuliu | Stresat |
Strategic | Fățarnic |
Creativ | Fricos |
Performant | Dezinteresat |
Autentic | Nepoliticos |
Influent | Disprețuitor |
Te rog acum să răspunzi la următoarele întrebări… relativ retorice:
Pe care dintre cele două persoane descrise mai sus o preferi?
Cu care dintre cei doi ai vrea să lucrezi?
Pe care dintre ei l-ai angaja?
Dacă ar fi medic, pe care l-ai lăsa să te trateze?
Dacă ți-ar fi pereche în viață, pe cine ai prefera?
Dacă ar fi copilul tău proaspăt ieșit de pe băncile școlii, care dintre ei ai vrea să fie?
Te invit să privești cele două persoane descrise mai sus ca pe niște exemple ale polilor opuși ai unei scale de măsurare…
Dacă ne gândim ce tip de om produce sistemul educațional în acest moment, probabil că se vede cu ochiul liber…
Produce mai mulți oameni din coloana a doua… și asta nu din vina dascălilor… de fapt, acest lucru nu se întâmplă „din vina” cuiva…
Situația de față este un dat istoric
La fel cum un corp uman de 120 de ani nu mai este suficient de flexibil ca să îi permită posesorului să alerge ca la 20 de ani, sistemul educațional actual este prea bătrân ca să mai pregătească eficient pentru viață copiii secolului 21.
Am convingerea că în urmă cu 100 de ani acest sistem producea oameni foarte capabili să răspundă nevoilor din era industrială, dar acum era informației este la putere, iar în acești ani, sistemul de educație primitiv pe care îl avem riscă să „nască monștri” mai repede decât e capabilă orice guvernare să „îmblânzească monștri”…
În sfârșit… destul cu filosofia și politica…
Dincolo de cauze și vinovați, școala este acum așa cum este, mai ales din cauza faptului că a fost lăsată în urmă de ani buni de către progresul tehnologic…
Ceea ce ar fi însă înțelept să facem, este să luăm atitudine față de sistemul educațional și să îl transformăm, astfel încât el să devină un instrument util pentru societatea modernă în care trăim.
Fragment extras din cartea Manifestul Educatiei